احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

گزارشى از فعالیّت‏هاى‏ تبلیغى فتح‏ الله گولن

گزارشى از فعالیّت‏هاى‏ تبلیغى فتح‏ الله گولن



آنچه در پیش رو دارید، گزارشى مختصر پیرامون فعالیّت‏هاى گسترده آموزشى ـ تربیتى مجموعه‏ى فتح الله گولن در کشورهاى مختلف جهان است. این گزارش از مصاحبه‏ى وى با یک روزنامه انگلیسى استخراج شده و تقدیم خوانندگان عزیز مى‏گردد.

مطالعه‏ى این مختصر مى‏تواند در جهت آگاهى خوانندگان گرامى، دلسوزان نظام و مبلّغان ارجمند نسبت به فعالیّت بعضى از مؤسسات تبلیغاتى مؤثر باشد. امید آن که ما را براى تلاش گسترده و دردمندانه آماده سازد.
گزارشى از فعالیّت‏هاى‏ تبلیغى فتح‏ الله گولن



آنچه در پیش رو دارید، گزارشى مختصر پیرامون فعالیّت‏هاى گسترده آموزشى ـ تربیتى مجموعه‏ى فتح الله گولن در کشورهاى مختلف جهان است. این گزارش از مصاحبه‏ى وى با یک روزنامه انگلیسى استخراج شده و تقدیم خوانندگان عزیز مى‏گردد.

مطالعه‏ى این مختصر مى‏تواند در جهت آگاهى خوانندگان گرامى، دلسوزان نظام و مبلّغان ارجمند نسبت به فعالیّت بعضى از مؤسسات تبلیغاتى مؤثر باشد. امید آن که ما را براى تلاش گسترده و دردمندانه آماده سازد.
فتح الله گولن کیست؟

فتح الله گولن یکى از شخصیّت‏هاى شناخته شده و مطرح در جامعه‏ى اسلامى معاصر ترکیه است. وى فارغ التحصیل مدارس امام خطیب و دانشکده الهیات در این کشور است. او نخست به عنوان کارمند (مبلّغ) به استخدام سازمان امور دیانت جمهورى ترکیه در آمد و در شرق ترکیه امر تبلیغ مذهب حنفى و اشاعه‏ى اندیشه‏هاى بدیع الزمان سعید نورى را بر عهده داشت. مراکز و بنیادهاى اقتصادى، آموزشى و فرهنگى مختلفى تأسیس کرد.
عمل کرد تبلیغى فتح الله گولن
آغاز فعالیت

فتح الله گولن سى سال قبل با همکارى دوستانش در «ازمیر» تصمیم به فعالیّت در زمینه‏ى تعلیم و تربیت نسل جوان در داخل و خارج از کشور ترکیه گرفت. و نهاد عظیم آموزشى‏اش را پایه‏گذارى کرد. هدف او از فعالیّت‏هاى تبلیغى به گفته خودش در موارد زیر خلاصه مى‏شود:

1 ـ تأسیس مکان در خارج از کشور جهت تعلیم و تربیت قبل از این که کشورهاى دیگرى چون ایران این خلاء را پر کنند.

2 ـ پرورش نسل برترى که پس از 10 ـ 15 سال این کشور را اداره خواهند کرد که از هم اکنون نشانه‏هاى آن به چشم مى‏خورد.

3 ـ پرورش مبلّغ براى تبلیغ از ترکیه:

او مى‏گوید، ما نتوانستیم ظرف 3 ـ 4 سال در آسیا از مرز 200 مدرسه تجاوز کنیم ولى همه ساله بر تعداد دویست میلیون انسانى که به زبان ترکى سخن مى‏گویند، چهل هزار نفر افزوده مى‏شود. این نسل جدید چهل هزار نفرى به عنوان میسیونرهاى داوطلب به تبلیغ ترکیه در چهارگوشه جهان دست مى‏زنند.

4 ـ ایجاد همبستگى بین ملّت‏ها و ایجاد زمینه، براى همکارى‏هاى اقتصادى.

به عقیده‏ى گولن معلّمانى که از ترکیه براى تعلیم به اطراف جهان گسیل مى‏شوند، مى‏توانند مثل دیپلمات انجام وظیفه کرده، پلى میان ترکیه و کشور محل مأموریت خود باشند و ضمن تأمین همبستگى میان ملّت‏ها، زمینه‏ى لازم براى همکارى‏هاى اقتصادى را نیز فراهم آورند.
سیر صعودى فعالیّت‏ها

سیر صعودى افتتاح و گسترش مدارس فتح الله گولن با تأسیس کالج (یا مانلار) ازمیر آغاز گردید تا آن‏جا که امروزه این مدارس در خارج از محدوده جغرافیایى ترکیه، در سطح 52 کشور جهان از سیبرى تا مغولستان، از البانى تا رومانى، از انگلستان تا آفریقاى جنوبى و از قزاقستان تا پاکستان گسترش یافته است.

فتح الله گولن امروز با غرور فعالیّت نهاد عظیم آموزشى‏اش را که شامل 500 مدرسه، کالج، دانشگاه و خوابگاه در داخل و خارج از ترکیه است رهبرى مى‏کند.

او توانست طى 25 سال پرچم ترکیه را در 52 کشور جهان به اهتزاز در آورده و سرود ملى این کشور را به گوش جهانیان برساند.

لازم به ذکر است که اکثر فرزندان مسئولین و مقام‏هاى ارشد کشورهاى منطقه و به ویژه فرزندان سفرا و نمایندگان کشورهاى خارجى مقیم منطقه نیز در این مدارس به تحصیل مشغولند.
نمونه‏هایى از فعالیتهاى مدارس فتح اللّه گولن
1 ـ آذربایجان

بعد از فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى، 1500 مسجد در کشور آذربایجان احداث یا احیاء گردیده است. ادعا مى‏شود که در این خصوص بیشترین اهتمام و نفوذ از جانب جمهورى ترکیه صورت گرفته است.

فتح الله گولن مى‏گوید: «در سال 1990 که سراسر روسیه دچار بحران بود، دو نفر را به آذربایجان اعزام کردیم. در شرایطى که آن‏ها با خطر جدى و جانى مواجه بودند.»

دانشگاه فتح الله گولن در این کشور در سال 1993 فعالیّت خود را آغاز کرد و اکنون 750 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و همه ساله حدود 7 هزار تقاضا براى ثبت نام در این دانشگاه مى‏رسد و فقط 10% از آن‏ها شانس ادامه‏ى تحصیل در این دانشگاه دارند.
2 ـ سیبرى

سیبرى امروز که به فدارسیون روسیه وابسته است از 13 جمهورى خود مختار ترکیب یافته است.

دوستان فتح الله گولن در ده جمهورى آن به فعالیّت آموزشى و تربیتى اشتغال دارند. نئوسیبریسکى پایتخت سیبرى شهرى است که در آن کودکان روسى زبان ترکى را مثل زبان مادرى خود تکلم مى‏کنند. علاوه بر پانصد دانش آموز این شهر به همین اندازه بزرگسالان نیز براى یادگیرى زبان ترکى به مراکز فرهنگى مراجعه مى‏کنند. معلمان ترک در دانشگاه دولتى نئوسیبریسکى به تدریس زبان ترکى مشغولند.

سال گذشته زمینه‏ى بازدید 300 دانش آموز روسى از ترکیه فراهم گردید و همه‏ى این دانش آموزان شیفته ترکیه شدند. سپس نوبت به اولیاء و دولتمردان عالى رتبه رسید که تحت تأثیر سخنان فرزندان خود به ترکیه آمدند و در بازگشت از ترکیه با آب و تاب از این کشور صحبت مى‏کردند.
3 ـ ترکمنستان

در این کشور ظرف مدت 5 سال 20 مؤسسه‏ى آموزشى تأسیس شده است و از 302 فارغ التحصیل این مؤسسات آموزشى، 96% از آن‏ها توانستند وارد دانشگاه شوند.

دانش‏آموزان ترکمنى مدارس فتح اللّه گولن در المپیاد جهانى زیست‏شناسى موفق به کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره شده‏اند. در حال حاضر 3600 دانشجوى ترکمنستان در دانشگاه‏هاى ترکیه مشغول به تحصیل هستند.
4 ـ ازبکستان

تنها در سال تحصیلى 93 ـ 1992 میلادى 18 مجتمع آموزشى که داراى 51 آزمایشگاه و 412 دستگاه رایانه است با هزینه 5/11 میلیون دلار در ازبکستان احداث گردید.

با گذشت 6 سال امروز مؤسسات آموزشى ترک با 3500 دانش آموز از برگزیده‏ترین مدارس ازبکستان محسوب مى‏شوند و 94% از فارغ التحصیلان آن وارد دانشگاه شده‏اند.
5 ـ بوسنى

سه کالج ترک در بوسنى فعالیّت دارند که از سال 1995 به بعد احداث شده‏اند. به عنوان نمونه فقط مساحت اعیانى مدرسه‏ى سارایوو 50000 متر مربع است.

یک قرن پس از آن که عثمانى از خاک بوسنى ـ هرزگوین عقب کشید، سرود ملى ترکان مجدّدا در این سرزمین زیبا خوانده مى‏شود.
6 ـ افغانستان

در این کشور چهار کالج فتح الله گولن على رغم جنگ مشغول انجام فعالیّت هستند.
7 ـ دانشگاه‏ها و مدارس دیگر

دانشگاه بین المللى قزاقستان در سال 1996 طى مراسم با شکوهى از سوى سلیمان دمیرل و نور سلطان نظربایف در قزاقستان افتتاح شد. در این دانشگاه 420 دانشجو در رشته‏هاى علوم ادارى، اقتصادى، تربیتى و مهندسى تحصیل مى‏کنند.

دانشگاه الاداغ در قرقیزستان، مدرسه عالى راه و ساختمان در مغولستان، کالج و مدرسه بین المللى پاک ـ ترک در پاکستان، انسیتوى اسلامى در بلغارستان، انسیتو در داغستان، دانشکده علوم اقتصادى و ادارى و دانشکده شرقیات و کالج مریدین لندن از دیگر دانشگاه‏ها و مدارس فتح الله گولن مى‏باشند.
نمونه موفقیت‏ها

مدارس فتح الله گولن توانسته‏اند موفقیت‏هایى در زمینه‏هاى علمى کسب کنند که به دو مورد به عنوان نمونه اشاره مى‏شود:

1 ـ دبیرستان یامان‏لار در پنج سال گذشته 22 مدال (طلا، نقره و برنز) در سطح بین‏الملل و 89 مدال در سطح ملى دریافت کرده است.

2 ـ بیست و سه دانش آموز مدرسه فاتح در سال تحصیلى 96 ـ 95 در المپیادهاى مختلف مؤسسه‏ى پژوهش‏هاى ترکیه درجه‏هاى اول، دوم و سوم را اخذ کردند.
مقررات عام مدارس فتح الله گولن

مدارس فتح الله گولن موارد ذیل را رعایت مى‏کنند:

1 ـ اجراى مقررات آموزشى جارى در کشور متوقف فیه.

2 ـ حذف مسایل و موارد حساسیت برانگیز.

3 ـ تقویّت و توسعه مشترکات فرهنگى، هنرى و تاریخى.

4 ـ مدح رهبران، احترام به پرچم و علایق و سنن ملى کشورهاى متوقف فیه.
معلّمان مدارس گولن

معلّمان این مدارس که امروزه تعدادشان افزون بر چهار هزار نفر است، از میان فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه‏هاى ترکیه انتخاب شده‏اند. همه‏ى این معلّمان که سنشان بین 25 تا 35 سال است، تحصیلات علمى قابل توجّهى داشته و با زبان انگلیسى آشنا مى‏باشند.
حمایت‏هاى مادى و معنوى

براى افتتاح و گسترش مدارس در داخل و خارج از کشور نیاز به حمایت‏هاى مادى و معنوى از سوى سران کشور و نیز مؤسسات اقتصادى است. حمایت‏هاى مادى و معنوى از فعالیت‏هاى گولن را در دو محور زیر پى مى‏گیریم:
الف: حمایت‏هاى مالى:

براى افتتاح مدارسى که در پنج قاره جهان گسترش مى‏یابند، شرکت‏هایى در ترکیه تأسیس گردید. این شرکت‏ها براى افتتاح مدرسه در خارج از کشور به وزارت آموزش ملى ترکیه مراجعه کرده، مجوز لازم را دریافت مى‏کنند.

دوستان فتح الله گولن براى افتتاح مدارس دست به تأسیس شرکت‏هاى مختلفى زده‏اند که فتح الله گولن با استفاده از منابع انسانى و مالى شرکت‏ها، بنیادها، مؤسسات، نهادهاى دولتى و خصوصى و به ویژه مراکز اقتصادى توانسته است، در کل جهان 200 مرکز آموزش علمى و تبلیغى که 170 مرکز آن در آسیاى مرکزى است ـ با 1400 مَدرَس تشکیل دهد که 34 هزار محصل در آن‏ها مشغول به تحصیل هستند.
ب ـ حمایت‏هاى معنوى:

فتح الله گولن همواره از حمایت معنوى سران جمهورى ترکیه برخوردار بوده است. و با این حمایت‏ها توانسته است، سریعتر به موفقیت نایل شود. به چند نمونه توجّه کنید:

1 ـ تورگوت اوزال هشتمین رئیس جمهور ترکیه آخرین مسافرتش را براى مدارس فتح الله گولن انجام داد. او در بیمارستان به فتح الله گولن گفت: «در خصوص فعالیت‏هاى آموزشى، پنجاه بار به دولتمردان و وزارت خارجه سفارش کردم.»

2 ـ سلیمان دمیرل در خصوص مدارس فتح الله گولن به ادوارد شوارد نادزه رئیس جمهور گرجستان نامه فرستاد.

3 ـ بلند اجویت در حمایت از گولن مى‏گوید: «اگر گولن و همراهانش آموزش معاصر را به آن کشورها نبرده بودند، ایران و عربستان سعودى در آن کشورها حالت و وضعیت مؤثرترى به دست مى‏آوردند.»

4 ـ گولن مى‏گوید: «از اوزال خواستم با کریم اف در ازبکستان تماس بگیرد.» [او که زیاد این کار را کرده بود] پاسخ داد: «تلفن مى‏زنم ولى مى‏ترسم تلفن را به رویم ببندد.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد