گزارشى از فعالیّتهاى تبلیغى فتح الله گولن
آنچه در پیش رو دارید،
گزارشى مختصر پیرامون فعالیّتهاى گسترده آموزشى ـ تربیتى مجموعهى فتح
الله گولن در کشورهاى مختلف جهان است. این گزارش از مصاحبهى وى با یک
روزنامه انگلیسى استخراج شده و تقدیم خوانندگان عزیز مىگردد.
مطالعهى این مختصر
مىتواند در جهت آگاهى خوانندگان گرامى، دلسوزان نظام و مبلّغان ارجمند
نسبت به فعالیّت بعضى از مؤسسات تبلیغاتى مؤثر باشد. امید آن که ما را براى
تلاش گسترده و دردمندانه آماده سازد.
گزارشى از فعالیّتهاى تبلیغى فتح الله گولن
آنچه در پیش رو دارید، گزارشى مختصر پیرامون فعالیّتهاى گسترده آموزشى ـ تربیتى مجموعهى فتح الله گولن در کشورهاى مختلف جهان است. این گزارش از مصاحبهى وى با یک روزنامه انگلیسى استخراج شده و تقدیم خوانندگان عزیز مىگردد.
مطالعهى این مختصر مىتواند در جهت آگاهى خوانندگان گرامى، دلسوزان نظام و مبلّغان ارجمند نسبت به فعالیّت بعضى از مؤسسات تبلیغاتى مؤثر باشد. امید آن که ما را براى تلاش گسترده و دردمندانه آماده سازد.
فتح الله گولن کیست؟
فتح الله گولن یکى از شخصیّتهاى شناخته شده و مطرح در جامعهى اسلامى معاصر ترکیه است. وى فارغ التحصیل مدارس امام خطیب و دانشکده الهیات در این کشور است. او نخست به عنوان کارمند (مبلّغ) به استخدام سازمان امور دیانت جمهورى ترکیه در آمد و در شرق ترکیه امر تبلیغ مذهب حنفى و اشاعهى اندیشههاى بدیع الزمان سعید نورى را بر عهده داشت. مراکز و بنیادهاى اقتصادى، آموزشى و فرهنگى مختلفى تأسیس کرد.
عمل کرد تبلیغى فتح الله گولن
آغاز فعالیت
فتح الله گولن سى سال قبل با همکارى دوستانش در «ازمیر» تصمیم به فعالیّت در زمینهى تعلیم و تربیت نسل جوان در داخل و خارج از کشور ترکیه گرفت. و نهاد عظیم آموزشىاش را پایهگذارى کرد. هدف او از فعالیّتهاى تبلیغى به گفته خودش در موارد زیر خلاصه مىشود:
1 ـ تأسیس مکان در خارج از کشور جهت تعلیم و تربیت قبل از این که کشورهاى دیگرى چون ایران این خلاء را پر کنند.
2 ـ پرورش نسل برترى که پس از 10 ـ 15 سال این کشور را اداره خواهند کرد که از هم اکنون نشانههاى آن به چشم مىخورد.
3 ـ پرورش مبلّغ براى تبلیغ از ترکیه:
او مىگوید، ما نتوانستیم ظرف 3 ـ 4 سال در آسیا از مرز 200 مدرسه تجاوز کنیم ولى همه ساله بر تعداد دویست میلیون انسانى که به زبان ترکى سخن مىگویند، چهل هزار نفر افزوده مىشود. این نسل جدید چهل هزار نفرى به عنوان میسیونرهاى داوطلب به تبلیغ ترکیه در چهارگوشه جهان دست مىزنند.
4 ـ ایجاد همبستگى بین ملّتها و ایجاد زمینه، براى همکارىهاى اقتصادى.
به عقیدهى گولن معلّمانى که از ترکیه براى تعلیم به اطراف جهان گسیل مىشوند، مىتوانند مثل دیپلمات انجام وظیفه کرده، پلى میان ترکیه و کشور محل مأموریت خود باشند و ضمن تأمین همبستگى میان ملّتها، زمینهى لازم براى همکارىهاى اقتصادى را نیز فراهم آورند.
سیر صعودى فعالیّتها
سیر صعودى افتتاح و گسترش مدارس فتح الله گولن با تأسیس کالج (یا مانلار) ازمیر آغاز گردید تا آنجا که امروزه این مدارس در خارج از محدوده جغرافیایى ترکیه، در سطح 52 کشور جهان از سیبرى تا مغولستان، از البانى تا رومانى، از انگلستان تا آفریقاى جنوبى و از قزاقستان تا پاکستان گسترش یافته است.
فتح الله گولن امروز با غرور فعالیّت نهاد عظیم آموزشىاش را که شامل 500 مدرسه، کالج، دانشگاه و خوابگاه در داخل و خارج از ترکیه است رهبرى مىکند.
او توانست طى 25 سال پرچم ترکیه را در 52 کشور جهان به اهتزاز در آورده و سرود ملى این کشور را به گوش جهانیان برساند.
لازم به ذکر است که اکثر فرزندان مسئولین و مقامهاى ارشد کشورهاى منطقه و به ویژه فرزندان سفرا و نمایندگان کشورهاى خارجى مقیم منطقه نیز در این مدارس به تحصیل مشغولند.
نمونههایى از فعالیتهاى مدارس فتح اللّه گولن
1 ـ آذربایجان
بعد از فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى، 1500 مسجد در کشور آذربایجان احداث یا احیاء گردیده است. ادعا مىشود که در این خصوص بیشترین اهتمام و نفوذ از جانب جمهورى ترکیه صورت گرفته است.
فتح الله گولن مىگوید: «در سال 1990 که سراسر روسیه دچار بحران بود، دو نفر را به آذربایجان اعزام کردیم. در شرایطى که آنها با خطر جدى و جانى مواجه بودند.»
دانشگاه فتح الله گولن در این کشور در سال 1993 فعالیّت خود را آغاز کرد و اکنون 750 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و همه ساله حدود 7 هزار تقاضا براى ثبت نام در این دانشگاه مىرسد و فقط 10% از آنها شانس ادامهى تحصیل در این دانشگاه دارند.
2 ـ سیبرى
سیبرى امروز که به فدارسیون روسیه وابسته است از 13 جمهورى خود مختار ترکیب یافته است.
دوستان فتح الله گولن در ده جمهورى آن به فعالیّت آموزشى و تربیتى اشتغال دارند. نئوسیبریسکى پایتخت سیبرى شهرى است که در آن کودکان روسى زبان ترکى را مثل زبان مادرى خود تکلم مىکنند. علاوه بر پانصد دانش آموز این شهر به همین اندازه بزرگسالان نیز براى یادگیرى زبان ترکى به مراکز فرهنگى مراجعه مىکنند. معلمان ترک در دانشگاه دولتى نئوسیبریسکى به تدریس زبان ترکى مشغولند.
سال گذشته زمینهى بازدید 300 دانش آموز روسى از ترکیه فراهم گردید و همهى این دانش آموزان شیفته ترکیه شدند. سپس نوبت به اولیاء و دولتمردان عالى رتبه رسید که تحت تأثیر سخنان فرزندان خود به ترکیه آمدند و در بازگشت از ترکیه با آب و تاب از این کشور صحبت مىکردند.
3 ـ ترکمنستان
در این کشور ظرف مدت 5 سال 20 مؤسسهى آموزشى تأسیس شده است و از 302 فارغ التحصیل این مؤسسات آموزشى، 96% از آنها توانستند وارد دانشگاه شوند.
دانشآموزان ترکمنى مدارس فتح اللّه گولن در المپیاد جهانى زیستشناسى موفق به کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره شدهاند. در حال حاضر 3600 دانشجوى ترکمنستان در دانشگاههاى ترکیه مشغول به تحصیل هستند.
4 ـ ازبکستان
تنها در سال تحصیلى 93 ـ 1992 میلادى 18 مجتمع آموزشى که داراى 51 آزمایشگاه و 412 دستگاه رایانه است با هزینه 5/11 میلیون دلار در ازبکستان احداث گردید.
با گذشت 6 سال امروز مؤسسات آموزشى ترک با 3500 دانش آموز از برگزیدهترین مدارس ازبکستان محسوب مىشوند و 94% از فارغ التحصیلان آن وارد دانشگاه شدهاند.
5 ـ بوسنى
سه کالج ترک در بوسنى فعالیّت دارند که از سال 1995 به بعد احداث شدهاند. به عنوان نمونه فقط مساحت اعیانى مدرسهى سارایوو 50000 متر مربع است.
یک قرن پس از آن که عثمانى از خاک بوسنى ـ هرزگوین عقب کشید، سرود ملى ترکان مجدّدا در این سرزمین زیبا خوانده مىشود.
6 ـ افغانستان
در این کشور چهار کالج فتح الله گولن على رغم جنگ مشغول انجام فعالیّت هستند.
7 ـ دانشگاهها و مدارس دیگر
دانشگاه بین المللى قزاقستان در سال 1996 طى مراسم با شکوهى از سوى سلیمان دمیرل و نور سلطان نظربایف در قزاقستان افتتاح شد. در این دانشگاه 420 دانشجو در رشتههاى علوم ادارى، اقتصادى، تربیتى و مهندسى تحصیل مىکنند.
دانشگاه الاداغ در قرقیزستان، مدرسه عالى راه و ساختمان در مغولستان، کالج و مدرسه بین المللى پاک ـ ترک در پاکستان، انسیتوى اسلامى در بلغارستان، انسیتو در داغستان، دانشکده علوم اقتصادى و ادارى و دانشکده شرقیات و کالج مریدین لندن از دیگر دانشگاهها و مدارس فتح الله گولن مىباشند.
نمونه موفقیتها
مدارس فتح الله گولن توانستهاند موفقیتهایى در زمینههاى علمى کسب کنند که به دو مورد به عنوان نمونه اشاره مىشود:
1 ـ دبیرستان یامانلار در پنج سال گذشته 22 مدال (طلا، نقره و برنز) در سطح بینالملل و 89 مدال در سطح ملى دریافت کرده است.
2 ـ بیست و سه دانش آموز مدرسه فاتح در سال تحصیلى 96 ـ 95 در المپیادهاى مختلف مؤسسهى پژوهشهاى ترکیه درجههاى اول، دوم و سوم را اخذ کردند.
مقررات عام مدارس فتح الله گولن
مدارس فتح الله گولن موارد ذیل را رعایت مىکنند:
1 ـ اجراى مقررات آموزشى جارى در کشور متوقف فیه.
2 ـ حذف مسایل و موارد حساسیت برانگیز.
3 ـ تقویّت و توسعه مشترکات فرهنگى، هنرى و تاریخى.
4 ـ مدح رهبران، احترام به پرچم و علایق و سنن ملى کشورهاى متوقف فیه.
معلّمان مدارس گولن
معلّمان این مدارس که امروزه تعدادشان افزون بر چهار هزار نفر است، از میان فارغ التحصیلان بهترین دانشگاههاى ترکیه انتخاب شدهاند. همهى این معلّمان که سنشان بین 25 تا 35 سال است، تحصیلات علمى قابل توجّهى داشته و با زبان انگلیسى آشنا مىباشند.
حمایتهاى مادى و معنوى
براى افتتاح و گسترش مدارس در داخل و خارج از کشور نیاز به حمایتهاى مادى و معنوى از سوى سران کشور و نیز مؤسسات اقتصادى است. حمایتهاى مادى و معنوى از فعالیتهاى گولن را در دو محور زیر پى مىگیریم:
الف: حمایتهاى مالى:
براى افتتاح مدارسى که در پنج قاره جهان گسترش مىیابند، شرکتهایى در ترکیه تأسیس گردید. این شرکتها براى افتتاح مدرسه در خارج از کشور به وزارت آموزش ملى ترکیه مراجعه کرده، مجوز لازم را دریافت مىکنند.
دوستان فتح الله گولن براى افتتاح مدارس دست به تأسیس شرکتهاى مختلفى زدهاند که فتح الله گولن با استفاده از منابع انسانى و مالى شرکتها، بنیادها، مؤسسات، نهادهاى دولتى و خصوصى و به ویژه مراکز اقتصادى توانسته است، در کل جهان 200 مرکز آموزش علمى و تبلیغى که 170 مرکز آن در آسیاى مرکزى است ـ با 1400 مَدرَس تشکیل دهد که 34 هزار محصل در آنها مشغول به تحصیل هستند.
ب ـ حمایتهاى معنوى:
فتح الله گولن همواره از حمایت معنوى سران جمهورى ترکیه برخوردار بوده است. و با این حمایتها توانسته است، سریعتر به موفقیت نایل شود. به چند نمونه توجّه کنید:
1 ـ تورگوت اوزال هشتمین رئیس جمهور ترکیه آخرین مسافرتش را براى مدارس فتح الله گولن انجام داد. او در بیمارستان به فتح الله گولن گفت: «در خصوص فعالیتهاى آموزشى، پنجاه بار به دولتمردان و وزارت خارجه سفارش کردم.»
2 ـ سلیمان دمیرل در خصوص مدارس فتح الله گولن به ادوارد شوارد نادزه رئیس جمهور گرجستان نامه فرستاد.
3 ـ بلند اجویت در حمایت از گولن مىگوید: «اگر گولن و همراهانش آموزش معاصر را به آن کشورها نبرده بودند، ایران و عربستان سعودى در آن کشورها حالت و وضعیت مؤثرترى به دست مىآوردند.»
4 ـ گولن مىگوید: «از اوزال خواستم با کریم اف در ازبکستان تماس بگیرد.» [او که زیاد این کار را کرده بود] پاسخ داد: «تلفن مىزنم ولى مىترسم تلفن را به رویم ببندد.»