بلالیون یا أمة الإسلام

بلالیون

THE BIL ALIANS

تعریف:

(بلالیون و یا أمة الإسلام) حرکتی است که میان سیاه پوستان امریکا ظاهر گردید، اسلام را با مفاهیم خاصی که برآن روح مادی غالب بود پذیرفته بودند، بعد ها خیلی اصلاحات در عقاید و افکار شان آمده و به اسم " بلالیون" معروف شدند.

تأسیس و افراد برازنده:

-مؤسس این حرکت والاس د. فارد. Wallace D Fard. است، وی شخص سیاه پوست مجهول الهویتی بود که ناگاه در دیترویت سال 1930م ظاهر شد، و دعوت را به سوی مذهب خود در میان سیاه پوستان آغاز کرد، و در یونیو1934م به شکل غامضی مختفى و ناپدید گردید.


بلالیون

THE BIL ALIANS

تعریف:

(بلالیون و یا أمة الإسلام) حرکتی است که میان سیاه پوستان امریکا ظاهر گردید، اسلام را با مفاهیم خاصی که برآن روح مادی غالب بود پذیرفته بودند، بعد ها خیلی اصلاحات در عقاید و افکار شان آمده و به اسم " بلالیون" معروف شدند.

تأسیس و افراد برازنده:

-مؤسس این حرکت والاس د. فارد. Wallace D Fard. است، وی شخص سیاه پوست مجهول الهویتی بود که ناگاه در دیترویت سال 1930م ظاهر شد، و دعوت را به سوی مذهب خود در میان سیاه پوستان آغاز کرد، و در یونیو1934م به شکل غامضی مختفى و ناپدید گردید.

-الیجاپول Elijah Pool و یا الیجا محمد (1898-1975م)، به حرکت پیوست و در مناصب آن  ترقی نمود، تا آنکه رئیس و جانشین فارد بعد از وی شد، در سال 1959م به سعودی، ترکیه، اثیوبیا، سودان، و پاکستان سفر نمود، و دراین سفر پسرش والاس محمد با وی همراهی میکرد، و به حیث ترجمانش نیز بود.

-مالکم اکس ( مالک شباز): وی وزیر معبد شماره (7) در نیورک، خطیب و مفکر بود، سفری به شرق عربی کرد و در سال 1963م حج نمود، بعد از بازگشتن خود بر اساسات مادی حرکت انکار ورزید و از آن انشعاب نموده جماعتی تشکیل داد به نام ( جماعت اهل السنة) و در 21 فبرایر  1965م ترور کرده شد.

-وزیر لویس فرخان. Lwis Farrakhan: در سال 1950م در اسلام داخل شد و جانشین مالکم اکس بر معبد شماره (7) گردید، وی نیز خطیب، نویسنده وسخنور بود، خیلی ارتباط محکم با عقیدهء قذافی دارد، دعوت به سوی برپا شدن دولت مستقل برای سیاه پوستان در امریکا می نماید، مگر در صورتی که حقوق اجتماعی و سیاسی شان کاملا تأمین شود.

-والاس محمد: که بنام ( وارث الدین محمد) یاد میشد، در دیترویت 30 اکتوبر 1933م بدنیا آمد، و از سال 1958 تا 1960م به حیث وزیر حرکت در معبد فیلا دلفیا کار کرد، سال 1967م فریضهء حج را ادا  نمود، و چندین بار به مملکت سعودی سفر کرد.

-سال 1964م از حرکت جدا شد و ازمبادی پدرش دوری جست، لیکن پنج ماه پیش از وفات پدرش دو باره به حرکت بازگشت ، آنهم به امید اینکه از داخل حرکت اصلاحاتی در آن بیاورد.

-در دسمبر 1975م به مرکز اسلامی در واشنطن سفر نمود.

-در مجلسی که رابطهء عالم اسلامی در نیوارک، در ولایت نیوجرسی، به تاریخ 1397هـ/1977م برگذار کرده بود، نیز حاضر شد.

-درمجلس اسلامیی که در کندا ، سال 1977م  برگذار گردیده بود ، حاضر شد، و در هر بار راستی عقیده اسلامی خودرا اعلان مینمود و میگفت که خواهد کوشید تا عقاید و مفاهیم نادرست را از جماعت خود دور سازد.

-سـال 1976م بـه سعودی، ترکیه، و تعداد دیگری از ممالک شرق سفر کرد،

و باشخصیات بزرگ و مهم درین کشورها ملاقات نمود.

-سال 1975م اسامی اشخاصی را اعلان نمود که در ریاست خود بر جماعت ، بالای آنان اعتماد داشت، و برازنده ترین شان اینها بودند:

* معاون خاصش: کریم عبد العزیز و دکتور نعیم اکبر.

* سخنگوی تنظیم: عبد الحلیم فرحان.

* مشاوران فرهنگی: د. عبد العلیم  شباز، د. فاطمه علی، فهیمه سلطان.

* منشی عمومی : جون عبد الحق.

* رئیس قومندانی عسکری: الیجا محمد ثانی.

* ریموند شریف: قومندان اعلی پولیس حرکت  که مسمى به (ثمرة الاسلام)  Fruit of  Islam بود و رمز آن F.O.I. است، و در سال 1937م تأسیس شده بود، بعدا وی وزیر عدلیه گردید.

* امینه رسول: مسْؤول جهاز ترقی زن M. G. T.

* د. میکل رمضان: سرپرست لجنه های مساجد و رئیس مجلس پلان.

* ثیرون مهدی : سال 1967م  به حرکت پیوست، و رئیس هیئة کشف الفساد و الآفات الإجتماعیه بین افراد حرکت گردید، این هیئة سال 1976م تحت اسم  Blight Arrest Pioneer Patrol تشکیل شد، و رمز آن B. A. P. P. است، و این هیئة در حقیقت عوض F. O. I.  است.

* ابراهیم کمال الدین: مدیر هیئة گروه جدید زمین Nem Earth Team (N. E. T.) که اداره پروژهء اسکان در ناحیهء جنوب شیکاغو را پیش میبرد.

* سلطان محمد: یکی از نواده های الیجامحمد : میگویند که وی اسلام را درست میدانست، وی امام معبد واشنطن بود.

* محمد علی کلای بوکسور مشهور جهان: گفته اند که وی را مالکم اکس به حرکت جذب نمود، و همچنان وی یکی از بزرگان مجلسی بود که آنرا  والاس محمد، بعد از بدست آوردن ریاست حرکت، بخاطر پلان و طرح امور مهم در حرکت ، برگذار نموده بود.

افکار و معتقدات:

-باید در نظر گرفت که افکار این حرکت به تدریج تغییر میافت ، متأثر از شخصیت زعیم و سرپرستی میبود که امور آن را اداره میکرد، بنابرآن باید تغییرات حرکت را به سه مرحله تقسیم کرد.

 اول: دوران والاس د.فارد:

-حرکت در ابتداء تأسیس بنام (امة الاسلام) Nation of  Islam شناخته میشد، و اسم  دیگری هم داشت که آن ( امة الاسلام المفقودة المکتشفة) بود.

-تأکید بر دعوت به سوی آزادی، مساوات، عدالت، و کار  بخاطر پیشرفت امور جماعت .

-بالا دانستن جنس سیاه پوست، و اصیل پنداشتن آن، تأکید بر چسپانیدن سیاه پوستان به اصل و تبار افریقایى، بدگویى سفیدپوستان  و توصیف شان که آنان

 شیاطین اند.

-کار بخاطر برگردانیدن اتباعش از تورات و انجیل به سوی قرآن کریم.

-ایجاد دو بخش، بخشی برای زنان بنام ( تدریب البنات المسلمات Training Muslim Girls) و بخشی برای مردان بنام ( ثمرة الاسلام) اینهمه بخاطر ایجاد لشکر  قویی بود که از حرکت و مرکز اجتماعی و سیاسی آن دفاع نماید.

دوم : دوران الیجا محمد:

-الیجا محمد اظهار و اعلان نمود که خدا چیزی غیبـی نیست، بلکه لازم است خدا متجسد و ظاهر در شخصی باشد، و آن شخص همانا فارد است که در وی خدا  حلول نموده است، بنابرآن وی سزاوار عبادت و دعاء است، بدین ترتیب وی افکار باطنیه را در جماعت خود داخل نمود.

-برای خود مقام پیامبری را اختیار نمود، و به نام «رسول الله» Allah Messenger of یاد میشد.

-بر پیروان خود گروگیری، نوشیدن شراب، تنباکونوشی، تخمه درطعام وزنا را حرام  گردانید، اختلاط زن را با مرد بیگانه منع کرد، بر ازدواج میان دختران و جوانان حرکت تشویق کرد، و ازرفتن در اماکن لهوو لعب ورستوران های عام منع کرد.

-اصـرار ورزیـدن بر بالا داشتن جنس سیاه، و پنداشتن آن منبع هر خیر و نیکی،

 و دوام بر حقیر شمردن جنس سفید پوست و وصف آن به پستی و رذالت ، در این هیچ شـک نیست که شامل شدن در حرکت مشروط به سیاه پوست بودن است،

و برای سفید پوستان هیچگونه مجال شمول نیست.

-الیـجا محمد جز به اشیائیکه در تـحت حس و مشاهـده قرار میگیرند به چیز دیگری ایمان نداشت، بنابرین نه به ملائکه ایمان داشت و نه هم به حشر جسمانی، زیرا بعث و بر انگیخته شدن نزد وی جز بعث عقلی برای سیاه پوستان امریکا  چیز دیگری نبود.

-به ختم رسالت و خاتم النبیین بودن محمد  ایمان نداشت، و اعلان می نمود که خود وی خاتم پیامبران است، زیرا هر پیامبر به زبان قوم خود میباشد، وی – یعنی الیجا محمد – نیز به زبان قومی خود ، یعنی سیاه پوستان، فرستاده شده و از طرف فارد برای وی وحی فرستاده میشود.

-به کتاب های آسمانی ایمان دارد، ولی میپندارد که کتابی به زبان قومش که سیاه پوستان است نیز نازل خواهد شد، کتابی که آخرین کتاب آسمانی برای بشریت خواهد بود.

-نماز در دوران وی عبارت بود از : خواندن فاتحه (الحمد الله ) و یا چند ایت دیگر، و دعاء مأثور، باروی نمودن به طرف مکهء مکرمه و حاضر ساختن چهره فارد  در ذهن، روزی پنج بار.

-روزه هر سال در ماه دسمبر به عوض ماه رمضان بود.

-هر عضو دهم حصهء درآمد خودرا به حرکت میداد.

-کتابهایى تألیف نمود که از خلال آنها افکارش ظاهر میگردد،  و از آنجمله است:

1-رساله ای به سوی مرد سیاه در امریکا .Message totheblack Man

2-نجات دهنده ما فرا رسید Our saviour hasa rrived.

3-کتاب حکمت علیا S upreme Wisdom.

4-سقوط امریکا  The fall of America.

5-چگونه باید خورد و چگونه باید زیست .How to eat to live

6-روزنامه ای که از طرف آنان سخن میگفت ایجاد نمود بنام ( محمد حرف میزند       Muhammad speaks) .

سوم : دوران وارث الدین محمد:

-در 24 نومبر 1975م وارث الدین اسم جدیدی برای حرکت خود اختیار نمود که آن عبارت است از ( بلالیون)، منسوب به سوی بلال حبشی مؤذن پیامبر e.

-در 19 یونیو 1975م وارث الدین قانون عدم شمول سفید پوستان را در تنظیم ملغا اعلان کرد و در 25 فبرایر 1976م تعدادی از سفید پوستان جذب شده در تنظیم در پهلوی سیاه پوستان در مرکز کنفرانس ها به نظر میامد.

-پرچم امریکا در پهلوی پرچم تنظیم گذاشته می شد، در حالیکه سابق پرچم امریکا ممثل و نشان شخص سفید پوست ، چشم سبز و شیطان، قوقازی بود.

-در 29 اغسطس 1975م فرمان صادر کرد که باید رمضان روزه گرفته شود، و از عید رمضان چشن گرفته شود.

-در 14 نومبر 1975م نام روزنامه از ( محمد حرف میزند) به ( بلالیان نیوز) تبدیل گردید.

-اعلان کرد که لقـبش در عوض رئیـس وزراء «امام بزرگ» اسـت، همچنان

 که کلمهء «وزراء معابد» را به کلمهء «امام » تبدیل نمود، وخودش امور دینی را بدوش گرفت، و دیگر امور را به دیگر افراد برازنده حرکت سپرد.

-معابد را آمادهء برگذاری نمازها نمود.

-در 3 اکتوبر 1975م فرمان صادر کرد که باید نمازها همانطور اداء شود که دیگر مسلمانان مینمایند، هر روز پنچ وقت  به شکل درست آن.

-تأکید بر اخلاق و روش اسلامی، ذوق و حسن شکل و قواره، پوشیدن لباس مناسب به زن .

-داعیان حرکت به زندان ها میرفتند و در میان زندانی ها دعوت خویش را نشر مینمودند، مأمورین امنیت مشاهده میکردند که شخص سیاه پوستی که خیلی متمرد و سرکش در داخل زندان بود به مجرد داخل شدنش در اسلام خیلی انسان درست و با انضباط میگردد، به همین وجه مأمورین و صاحبان سلطه به دعوت داعیان خیلی خوش بودند.

-درست ساختن مفاهیم اسلامی که در دوران فارد و الیجا محمد حرکت به طرز نادرست آنرا پذیرفته بود، واقدام به تصویب آن.

-اموریکه سابقا ذکر کردیم دلالت برین ندارد که حرکت صد در صد اسلامی شده ، ولی دال بر آنست که قدری اصلاحات و خوبی در افکار و معتقدات حرکت، نسبت به سابقه آمده است ، ولی هنوزهم به اصلاحاتی در عقیده و عمل محتاج است، تا در جادهء مستقیم اسلام قرار گیرد.

-امور میان رهبران حرکت خیلی مضـطرب و پراگنده گردید، که در نتیجهء آن در 25 مایو 1985م وارث الدین حرکت را منحل اعلان کرد، و گذاشت که هر بخشـش بـه طور مستقل کارکند، و هر روز امور جدیدی رخ  میدهد و حرکت

تغییر میکند.

-مداخلاتی از قذافی و مداخلاتی هم از ایران وجود دارد که هرکدام میخواهند حرکت را به وفق خواهش و نظر خود بچرخانند، همچنان در میان حرکت شخصیاتی جدید به ظهور میرسند، اشخاصی هم پنهان میشوند، و تغییراتی صورت میگیرد که آن تهدید به همه است.

ریشه های فکری و اعتقادی:

-این حرکت برای در شکستن دو حرکت قومی دیگر که در میان سیاه پوستان ظهور کرده بود، برخاست ، که آن دو حرکت عبارتند از:

1-حرکت (الموریه) که مؤسس و داعی آن سیاه پوست امریکایى تیموثی نوبل دروعلی(Drew  Timothy Ali)(1886-1929م)بود،وحرکت خودرا سال1913م تأسیس نموده بود، و آن یک دعوتی است مأخوذ ازمبادی اجتماعی وعقاید دینی آسیویی مختلط، ولی خودرا مسلمان میشمردند، و بعد از وفات رهبر شان حرکت به جانب ضعف گرایید.

2-تنظیم مارکوس جارفی ( Marcus Garvey) (1887 -1940م) که وی تنظیم سیاسی خودرا  برای سیاه پوستان، سال 1916م تحت اسم (  Associtation Universal Negro improvement)  تأسیس نمود، این حرکت به نصرانی بودن موصوف است، ولی عیسى u و مادرش را سیاه پوست میدانند، در سال 1925م رهبر این تنظیم از امریکا تبعید کرده شد، و این امر منجر به از بین رفتن حرکت گردید.

-بنـابر آن میـتوان گفت که این حرکت به طرف اسلام به این نظر میبیند که آن

 یک میراث روحی است که میتواند سیاه پوستان را از سیطره و سلطهء سفیدپوستان نجات دهد و آنان را قادر به تشکیل ملتی خاص و متمیز، دارای حقوق،کسب و عزت، سازد.

انتشار و جاهای نفوذ:

-شمارهء سیاه پوستان در امریکا به 35 ملیون انسان میرسد، که از آنجمله تقریبا یک ملیون آن مسلمان است.

-مساجد خودرا بنام معابد (Temples) یاد میکنند، و آنان فعلا 80 شعبه و شاخه در شهرهای مختلف امریکا دارند، و مدارس شان نیز بالغ بر زیاده از 60 معهد، در اماکن مختلف امریکا میگردد،که ساعت اول درس شان همه روزه  به تعلیم دین اسلام  تخصیص داده شده است.

-مراکز مسلمانان سیاه پوست در دیترویت شیکاغو و واشنطن قرار دارد، و به فکر برپا شدن دولت مستقل هستند، در مسائلی که به سیاه پوستان تعلق میگیرد به طور عموم کمک میکنند.

مراجــع:

1-المسلمون الزنوج فی امریکا         تألیف دکتور ج. اریک لنکولن-ترجمه عمر دیراوی - دار

                                             العلم للملایین - ط1- بیروت -1964م.                                          

2-الإسلام فی امریکا                    محمدیوسف شواربی –لجنة البیان العربی-  قاهره-

ٍ                                            1379هـ/ 1960م.

3-منظمة الایجا محمد الامریکیة         تألیف د. عبد الوهاب ابراهیم أبو سلیمان-ط1 –دار

                                             الشروق – جده – 1399هـ/1979م.                                       

4-الوجود الإسلامی فی الولایات     عبد الله أحمد داری-ط1 – مطبعة الجمعیة العربیة السعودیة

    المتحده الامریکیة              للثقافة و الفنون- جده – 1403هـ/1983م.                                          5-الفرق الباطنیة المعاصرة فی          بلال فیلیبس-رسالهء ماستری-در داشنکدهء تعلیم و تربیه

    الولایات المتحدة                    دانشگاه ملک سعود- ریاض- 1405هـ/1984م.

6-المسلمون تحت السیطرة             محمود احمد شاکر- المکتب الإسلامی- ط1 - بیروت

    الرأسمالیة                              1397هـ.

7-المسلمون فی اوروبا و امریکا      د. على منتصر الکتانی –دار ادریس -ط1- الرباط 

                                            1396هـ.  

8-مجلة المسلمون                       20/9/1405هـ – 8/6/1985م.

9-مجلة المستقبل                         شماره 422- 1985م.

10-جریدة الجزیرة السعودیة  شماره 1683-12محرم 1397هـ-2 ینایر 1977م.                                          11-جریدة اخبار العالم الإسلامی    شماره 470-23 ربیع الاول 1396هـ و شماره 510-

                                           20 /1/1397هـ از رابطه عالم اسلامی صادر میشود.                                          12-مجلة المجتمع                         کویت- شماره 428-28/3/1399هـ – 30 مارس

                                            1979م.

 

موسوعه آسان در بیان فرقه ها و گروهها، نویسنده : دکتر حماد الجهنی، مترجم: محمد طاهر عطائی