بابیت و یا بهائیت |
بابیت و یا بهائیت تعریف: بابیت و یا بهائیت حرکتی است که سال 1260هـ/ 1844م تحت نظر استعمار روس، انگلیس و یهودیت عالمی، بخاطر فاسد ساختن عقاید مسلمانان، از بین بردن وحدت آنان و مصروف ساختن شان از قضایای اساسی، نشأت نمود. تأسیس و افراد برازنده: -این حرکت را میرزا علی محمد رضا شیرازی ( 1235-1265هـ) (1819-1849م) سال 1844م /1260هـ تأسیس نمود، و اعلان کرد که وی «الباب» است، وقتی وی مرد پسرش میرزا حسین علی، مشهور به بهاء امور را بدست گرفت، و حرکت را هم به «بهائیت » نام گذاری کرد، وی کتابی هم دارد بنام (الأقدس)، بهاء در سال 1892م درگذشت، شخصیات مهم حرکت بعد از مؤسس و جانشین آن اینهااند:
بابیت و یا بهائیت تعریف: بابیت و یا بهائیت حرکتی است که سال 1260هـ/ 1844م تحت نظر استعمار روس، انگلیس و یهودیت عالمی، بخاطر فاسد ساختن عقاید مسلمانان، از بین بردن وحدت آنان و مصروف ساختن شان از قضایای اساسی، نشأت نمود. تأسیس و افراد برازنده: -این حرکت را میرزا علی محمد رضا شیرازی ( 1235-1265هـ) (1819-1849م) سال 1844م /1260هـ تأسیس نمود، و اعلان کرد که وی «الباب» است، وقتی وی مرد پسرش میرزا حسین علی، مشهور به بهاء امور را بدست گرفت، و حرکت را هم به «بهائیت » نام گذاری کرد، وی کتابی هم دارد بنام (الأقدس)، بهاء در سال 1892م درگذشت، شخصیات مهم حرکت بعد از مؤسس و جانشین آن اینهااند: 1-قرة العین ( 1230-1269هـ) وی زن بد رفتار منحرفی بود که از نزد شوهرش فرار نمود و در جستجوی متعه شد، سال 1269هـ در مجلس بدشت اعلان نمود که شریعت اسلامی منسوخ شده است، و در همان سال شاه اعدامش نمود. 2-یحیىعلی، برادر بهاء: وی ملقب به «الازل» است، با برادرش در جانشینی «الباب» منازعه نمود، و به همین سبب از وی جدا گردید، وی کتابی دارد بنام (الأرواح) برادرش با وی خیانت کرد، و آن را با پیروانش به قتل رسانید. افکار و معتقدات: بهائى ها عقیده دارند که: باب است که همه چیزهارا به کلمه خود خلق نموده است، وی مبدأ و منبعی است که از وی تمام أشیاء ظاهر گردیده است. -قائل به حلول و اتحاد هستند. -قائل به تناسخ و جاوید بودن کائنات اند، و میگویند که پاداش و عذاب فقط بر ارواح است، آنهم به شکلی که شباهت به امر خیالی دارد. -عدد «19» را گرامی میدارند، تعداد ماه هارا «19» میگردانند، عدد روزهای هر ماه را هم «19» میدانند. -قائل به پیامبری بودا، کنفوشیوس ، براهما، زردشت، و امثال شان از حکماء هند، چین و فارس قدیم اند. -در قائل بودن به مصلوب شدن ( به دار کشیده شدن) عیسىعلیه السلام ، با یهود و نصارا موافق اند. -قرآن را تأویلات باطنی مینمایند تا موافق به مذهب شان شود. -از معجزات پیامبران ، از حقیقت جن و ملائکه و از جنت و دوزخ منکرند. -حجاب را به زن حرام میدانند، متعه و اشتراکی بودن در زنان و اموال را جائز میشمارند. -میگویند: دین باب [یعنی دین میرزا] ناسخ شریعت محمد است. -قیامت را به ظاهر شدن بهاء تأویل میکنند، قبله شان در شیراز است، همان خانه که در آن باب تولد شده. -از اینکه محمد خاتم النبیین و آخرین پیامبران باشد منکر اند، و ادعا میکنند که وحی ادامه دارد، و در مقابل قرآن کریم کتابی هم تألیف کرده اند. ریشه های فکری و اعتقادی : -کسیکه در عقاید این حرکت فکر و تأمل کند میابد که این حرکت افکار و اعتقادات خود را از چندین منبع أخذ نموده که عمده ترین آنها اینها اند: * بودایى، برهمی، زردشتی، مانویه، مزدکیه، و همه فرقه های باطنی. * یهودی، نصرانی، و دهریت. * شیعه، و فرهنگ فارس قبل از اسلام. -در عقب حرکت در تمام حرکاتش اینها قرار داشتند: 1-یهود. 2-استعمار روس. 3-استعمار انگلیس. انتشار و جاهای نفوذ: -اکثریت بزرگ بهایى ها در ایران جایگزین اند، و تعداد کمی از آنها در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی نیزمیباشند. مراجع: 1-المذاهب المعاصرة د. عبد الرحمن عمیره. 2-البهائیة اضواء و حقائق. احسان الهی ظهیر. 3- هذه هی البهائیة اصدار رابطه عالم اسلامی. 4-البابیون و البهائیون، عبد الرزاق حسین. ماضیهم و حاضرهم. 5-البابیة و البهائیة محمود الملاح. 6-البهائیة تاریخها و عقیدتها عبد الرحمن وکیل. 7-البهائیة فی المیزان محمد کاظمی قزوینی. 8-البهائیة فی نظر الشریعة علی علی منصور. و القانون. 9-البهائیة محب الدین خطیب. 10-البهائیون و قادیانیون د. محمد حسن اعظمی 11-البیانات أبو الأعلى مودودی. 12-تاریخ الجمعیات السریة و محمد عبد الله عنان. الحرکات الهدامة. 13-حقیقة البابیة و البهائیة د. محسن عبد الحمید. موسوعه آسان در بیان فرقه ها و گروهها، نویسنده : دکتر حماد الجهنی، مترجم: محمد طاهر عطائی |