بابیت و یا بهائیت

بابیت و یا بهائیت

تعریف:

بابیت و یا بهائیت حرکتی است که سال 1260هـ/ 1844م تحت نظر استعمار روس، انگلیس  و یهودیت عالمی، بخاطر فاسد ساختن عقاید مسلمانان،  از بین بردن وحدت آنان و مصروف ساختن شان از قضایای اساسی، نشأت نمود.

تأسیس و افراد برازنده:

-این حرکت را میرزا علی محمد رضا شیرازی ( 1235-1265هـ) (1819-1849م)  سال 1844م /1260هـ  تأسیس نمود، و اعلان کرد که وی «الباب» است، وقتی وی مرد پسرش میرزا  حسین علی، مشهور به بهاء امور را بدست گرفت، و حرکت را هم به «بهائیت » نام گذاری کرد، وی کتابی هم دارد بنام (الأقدس)، بهاء در سال 1892م درگذشت، شخصیات مهم حرکت بعد از مؤسس و جانشین آن اینهااند:


بابیت و یا بهائیت

تعریف:

بابیت و یا بهائیت حرکتی است که سال 1260هـ/ 1844م تحت نظر استعمار روس، انگلیس  و یهودیت عالمی، بخاطر فاسد ساختن عقاید مسلمانان،  از بین بردن وحدت آنان و مصروف ساختن شان از قضایای اساسی، نشأت نمود.

تأسیس و افراد برازنده:

-این حرکت را میرزا علی محمد رضا شیرازی ( 1235-1265هـ) (1819-1849م)  سال 1844م /1260هـ  تأسیس نمود، و اعلان کرد که وی «الباب» است، وقتی وی مرد پسرش میرزا  حسین علی، مشهور به بهاء امور را بدست گرفت، و حرکت را هم به «بهائیت » نام گذاری کرد، وی کتابی هم دارد بنام (الأقدس)، بهاء در سال 1892م درگذشت، شخصیات مهم حرکت بعد از مؤسس و جانشین آن اینهااند:

1-قرة العین ( 1230-1269هـ) وی زن بد رفتار منحرفی بود که از نزد شوهرش فرار نمود و در جستجوی متعه شد، سال 1269هـ در مجلس بدشت اعلان نمود که شریعت اسلامی منسوخ شده است، و در همان سال شاه اعدامش نمود.

2-یحیىعلی، برادر بهاء: وی ملقب به «الازل» است، با برادرش در جانشینی «الباب» منازعه نمود، و به همین سبب از وی جدا گردید، وی کتابی دارد بنام (الأرواح) برادرش با وی خیانت کرد، و آن را با پیروانش به قتل رسانید.

افکار و معتقدات:

بهائى ها عقیده دارند که: باب است که همه چیزهارا به کلمه خود خلق نموده است، وی مبدأ و منبعی است که از وی تمام أشیاء ظاهر گردیده است.

-قائل به حلول و اتحاد هستند.

-قائل به تناسخ و جاوید بودن کائنات اند، و میگویند که پاداش  و عذاب فقط بر ارواح است، آنهم به شکلی که شباهت به امر خیالی دارد.

-عدد «19» را گرامی میدارند، تعداد ماه هارا «19» میگردانند، عدد      روزهای هر ماه را هم «19» میدانند.

-قائل به پیامبری بودا، کنفوشیوس ، براهما، زردشت، و امثال شان از حکماء هند، چین و فارس قدیم اند.

-در قائل بودن به مصلوب شدن ( به دار کشیده شدن) عیسىعلیه السلام ، با یهود و نصارا  موافق اند.

-قرآن را تأویلات باطنی مینمایند تا موافق به مذهب شان شود.

-از معجزات پیامبران ، از حقیقت جن و ملائکه و از جنت و دوزخ منکرند.

-حجاب را به زن حرام میدانند، متعه و اشتراکی بودن در زنان و اموال را جائز میشمارند.

-میگویند: دین باب [یعنی دین میرزا] ناسخ شریعت محمد  است.

-قیامت را به ظاهر شدن بهاء تأویل میکنند، قبله شان در شیراز است، همان خانه که در آن باب تولد شده.

-از اینکه محمد خاتم النبیین و آخرین پیامبران باشد منکر اند، و ادعا میکنند که وحی ادامه دارد، و در مقابل قرآن کریم کتابی هم تألیف کرده اند.

ریشه های فکری و اعتقادی :

-کسیکه در عقاید این حرکت فکر و تأمل کند میابد که این حرکت افکار و اعتقادات خود را از چندین منبع أخذ نموده که عمده ترین  آنها اینها اند:

* بودایى، برهمی، زردشتی، مانویه، مزدکیه، و همه فرقه های باطنی.

* یهودی، نصرانی، و دهریت.

* شیعه، و فرهنگ فارس قبل از اسلام.

-در عقب حرکت در تمام حرکاتش اینها قرار داشتند:

1-یهود.                        2-استعمار روس.               3-استعمار انگلیس.

انتشار و جاهای نفوذ:

-اکثریت بزرگ بهایى ها در ایران جایگزین اند، و تعداد کمی از آنها در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی نیزمیباشند.

مراجع:

1-المذاهب المعاصرة                            د. عبد الرحمن عمیره.

2-البهائیة اضواء و حقائق.                   احسان الهی ظهیر.

3- هذه هی البهائیة                            اصدار رابطه عالم اسلامی.

4-البابیون و البهائیون،                      عبد الرزاق حسین.

ماضیهم و حاضرهم.

5-البابیة و البهائیة                            محمود الملاح.

6-البهائیة تاریخها و عقیدتها                 عبد الرحمن وکیل.

7-البهائیة فی المیزان                           محمد کاظمی قزوینی.

8-البهائیة فی نظر الشریعة                    علی علی منصور.

و القانون.

9-البهائیة                                       محب الدین خطیب.

10-البهائیون و قادیانیون                    د. محمد حسن اعظمی

11-البیانات                                    أبو الأعلى مودودی.

12-تاریخ الجمعیات السریة و               محمد عبد الله عنان.

الحرکات الهدامة.

13-حقیقة البابیة و البهائیة                  د. محسن عبد الحمید.

موسوعه آسان در بیان فرقه ها و گروهها، نویسنده : دکتر حماد الجهنی، مترجم: محمد طاهر عطائی