احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

حزب قومی سوریه


حزب قومی سوریه حزبی است که به سوی قومیت سوریه و مستقل بودن آن از قومیت عربی دعوت میکند و اینکه وطن سوریه همان جائی است که در آن ملت سوریه نشأت نموده است، حزب قومی سوریه روح تاریخی و سیاسی قومی خودرا از بالندگی های مردم سوریه میگیرد، این حزب نام « الحزب القومی الاجتماعی» را به خود أخذ نموده سمبول آن زوبعه ایست که چهار سر دارد و سوی آزادی، واجب، نظام،  وقوت، اشاره میکند.
حزب قومی سوریه

تعریف:

حزب قومی سوریه حزبی است که به سوی قومیت سوریه و مستقل بودن آن از قومیت عربی دعوت میکند و اینکه وطن سوریه همان جائی است که در آن ملت سوریه نشأت نموده است، حزب قومی سوریه روح تاریخی و سیاسی قومی خودرا از بالندگی های مردم سوریه میگیرد، این حزب نام « الحزب القومی الاجتماعی» را به خود أخذ نموده سمبول آن زوبعه ایست که چهار سر دارد و سوی آزادی، واجب، نظام،  وقوت، اشاره میکند.

تأسیس و افراد برازنده :

-در سال 1932م جوانی که از برازیل آمده بود در ساحه سیاست در لبنان ظاهر گردید، نام وی آنتوان سعادت بود، وی حزب منظم دقیق مرکزیى تشکیل داد که بنام  « الحزب القومی السوریه» معرفی گردید.

-این حزب به ادعای مقابله با طائفه گرائی و فرقه گرائی نشأت نموده از و جود عواطف و دیانات مختلفه در لبنان استفاده نمود،  و به سوی رابطه ای دعوت نمود که تمام ممیزات و جدائی ها را میان مردم  لغو مینماید و به یک رابطه آنان را ارتباط میداد که آن رابطهء سرزمین بود، از این حزب غرب خیلی خوش شدو آنرا کمک مالی و نظامی نمود.

-مفکورهء حزب با پیوستن جوانان با سواد پشرفت نموده به دست شخصیت بزرگ آن یعنی انطون سعادت ترقی نمود، وی رهبر روحی و مناظر فکری حزب بود و سال 1949م توسط ضرب گلوله اعدام گردید، اعدام وی در عقب قصدش بر کودتای مسلحانه بود که مرکز دولت را در لبنان تهدید میکرد. از جملهء شخصیات بارز و پیشقدمش غسان جدید بود که در لشکر ( نصرانی) سوریه خیلی مقدم و پیشتاز بود، و از آنجمله: عصام محایری، دکتور عبدالله سعادت،  فایز صایل  و جورج عبد المسیح  میباشند و از جملهء رئیسانش در اواخر « انعام رعد» نصرانی بود.

افکار و معتقدات :

-مبادی و اصول حزب همان مبادی است که آنرا انطون سعادت در کتاب خود «نشوء الأمم » ذکر کرده است:

1-جدائی دین از دولت.

2-منع نمودن رجال دین از دخالت در امور سیاسی، قضائی و قومی .

3-دور کردن موانع میان طائفه ها و مذاهب مختلف .

4-لغو نمودن اقطاع و تنظیم  اقتصاد قومی بر اساس تولید، انصاف کارگر و حفظ مصلحت ملت و دولت .

5-آماده کردن یک لشکر قومی که در تثبیت مصیر ملت و وطن ارزش بالفعل داشته باشد.

-همچنان حزب توجیهاتی دارد که از افکار، معتقدات و تصورات خویش در بارهء سیر تاریخ تعبیر میکند که از آنجمله است:

-سوریهه از سوریه ها است و سوریه ها ملت واحد اند.

-سوریه ها از دیگر قوم عرب امتیاز دارند همانطور که فرانسوی ها از انگلیس ها امتیاز دارند، و همانطور که روسی ها از آلمانی ها امتیاز دارند.

-قضیهء سوریهه همانا ملت سوریه و وطن سوریه است.

-ملت سوریهه همانا وحدت اقوام سوریه است و طی تاریخ طولانی که به ما قبل از تاریخ جلی باز میگردد تولد شده اند.

-ملت سوریه یک تشکیل اجتماعی واحد است.

-مصلحت سوریهه بالاتر از هر مصلحت است [یعنی در قدم اول مصالح سوریهه در نظر گرفته شود].

-قومیت سوریهه  توسط تاریخ گذشتهء خیلی طولانی ممتاز اند، که آنرا «فینقی ها» با بت پرستی،شراب نوشی، آلهه شان، عادات وتقالید شان و لذت های شان به پیش میبردند، و به ثقافت روحی و طرز عمرانی که سوریهه در بحر سوریه ( مشهور به بحر متوسط) انتشار داده است افتخار مینمایند.

-افتخار به کارنامه های  بزرگان امثال  (کرینون - بیار صلیبـی - یوحنا فم الذهب- افرام العمری - دیک الجن الحمصی - کواکبی - جبران- و …).

-افتخار به جنگجویان تاریخی امثال ( سرجون کبیر- اسرحدون سنحاریب- بخت نصر- آشوربانبال- هانی بعل- … تایوسف العظمة) ایشان در این مورد از مشاهیر بزرگان اسلام خود را به غفلت میزنند، روشن ترین عصر در تاریخ سوریهه – به نظر آنان – همان عصر فینقی بوده است.

-فتح اسلامی نزد آنان فتح بیگانه شمرده میشود، و در تاریخ اسلامی سوریهه بعد از فتح تنها به تاریخی نظر میکنند که مختص به سوریهه باشد، بناء معاویه t بخاطر آنکه بیست سال قبل از خلافت در دمشق زندگی کرده سوریه گردیده است، بزرگان اموی همهء شان بزرگان سوریه محض میباشند، نزاعی که میان معاویه وعلی t بود در حقیقت نزاع بین قومیت سوریه و قومیت عراقی بود، برای زمین، خاک و هوا تاثیر سحر آمیزی قائل اند که انسان را در طی مدت اندکی از یک قومیت به قومیت دیگر و از یک تاریخ به تاریخ دیگر نقل میدهد.

-وقتی از سوریهه سخن میگویند مراد شان از آن سوریههء بزرگ است که مشتمل بر سوریههء فعلی، لبنان،  اردن، و فلسطین، میباشد.

ریشه های فکری و اعتقادی :

شخصیات این حزب با دین توسط تمام قوت خویش محاربه و مقابله مینمایند، و رابطهء دینی را میان مردم خیلی بد می بینند، و در این مورد معتقدات و افکار مختلف دارند:

-مفکورهء خدا پرستی را انسان وقتی اختراع نمود که زیر سلطان خوف، وهم وخرافات ذلیل شده بود.

-مفکورهء شان در بارهء کاینات، انسان و زندگی مفکورهء مادیت بوده از وجود خدا، قیامت ، رسالت و آخرت منکر هستند.

-خون اسلام در اصل جامد بوده، آنرا  خلفاء و فقهاء مترقی ساخته است.

-به جدائی دین از دولت شعار میدهند ، در حالیکه این عقیده ایست که اسلام آنرا به حیث اجمال و تفصیل رد مینماید.

-اجتماع بر اساس دین را از خطرناکترین موانع در راه پیشرفت و ترقی میدانند،      [و میگویند: باید این از بین برده شود] تاکیان قومی سوریه از تناقضات محفوظ بماند.

-دعوت شان در حقیقت دعوت جانبگرائی است که محدود در وطن میباشد، بناء این دعوت جهان بزرگ عربی و اسلامی را از بین برده آن را داخل یک منطقهء کوچک ومحدود میسازد، آنهم در عصر اجتماعات عالمی و عمومی و لشکر سازی های بین الدولی.

-این دعوت جانبگرا، خدمت مصالح غرب استعمارگر، و خدمت صهیونیزم را در پاره پاره کردن وطن بزرگ اسلامی واز بین بردن قوتی که اسرائیل را احاطه نموده است، مینماید.

-به سوی بی پروائی واستهتار در مقابل ارزشهای اخلاقی فرامیخواند تا بدین وسیله فرصت را برای فریفتن پسران و دختران جوان آماده ساخته و آنان را در مجالس بی حیائی خویش جذب نمایند، مجالسی که شراب در آن چرخ میزند و بد اخلاقی های جنسی نیز به اوج خود میرسد.

انتشار و جاهای نفوذ :

-این حزب لبنان را به حیث مرکز انتخاب نموده، و پیروانی در سوریهه نیز یافته، ولی از طرف حکمرانان مختلف مورد هجوم قرار گرفت ، زیرا این حزب با مفکورهء قومیت عربی که نفوذ بیشتری دارد مخالف است، در لبنان به شکل آشکارا فعالیت مینماید و نام جدیدی هم بنام « الحزب القومی الاجتماعی» برای خود اتخاذ نموده است.

-انطون سعادت درکتاب خود « نشوء الامم» از حدود قومیت سوریه چنین تعبیر میکند که این یک منطقهء جغرافیائی جدا از غیرش میباشد، که از کوه های طوروس در شمال تا کانال سویس در جنوب مشتمل بر جزیرهء سیناء و خلیج عقبه واز بحر سوریه ( متوسط) در غرب تا الصحراء در شرق به دجله امتداد دارد، ولی حالا حزب رو به کاهش شدید است.

مراجــع :

1- نشوء الامم                                        انطون سعادت.

2-المحاضرات العشر فی الندوة                       انطون سعادت.

الثقافیة

3-تعالیم  و شروح فی العقیدة                      انطون سعادت.

القومیة و الاجتماعیة.

4-الإسلام فی رسالتیه المسیحیة و                   انطون سعادت.

المحمدیة

5-جریدة الشهاب الدمشقیة                         مقالاتی از دکتور مصطفى سباعی.              

لعام 1955م

6-العروبة بین دعاتها و معارضیها                   ساطع حصری.

7-حرکات و مذاهب فی میزان الإسلام            فتحی یکن.

8-لبنان فی التاریخ                                    فلیب حتى.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد