احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

تااویی


تااویی یکی از دین های بزرگ و قدیم چین بوده که تا امروز زنده و باقی است، سابقه اش به قرن ششم قبل از میلاد میرسد، زیربنای اندیشه اش بر اساس بازگشت به زندگی طبیعی و اتخاذ موقف سلبی در مقابل تمدن و پیشرفت، استوار میباشد، این دین نقش مهمی در ترقی علم شیمی  از مدت چندین هزار سال داشته است، که آن درضمن سیر وی در بحث از اکسیر حیات و شناخت راز جاودانی بوده است.

تااویی
TAOISM
تعریف:
تااویی یکی از دین های بزرگ و قدیم چین بوده که تا امروز زنده و باقی است، سابقه اش به قرن ششم قبل از میلاد میرسد، زیربنای اندیشه اش بر اساس بازگشت به زندگی طبیعی و اتخاذ موقف سلبی در مقابل تمدن و پیشرفت، استوار میباشد، این دین نقش مهمی در ترقی علم شیمی  از مدت چندین هزار سال داشته است، که آن درضمن سیر وی در بحث از اکسیر حیات و شناخت راز جاودانی بوده است.
تأسیس و افراد برازنده :
- چنین میگویند که لوتس  Lootse که تولدش سال (507 ق. م.) بوده اساس و زیربنا تااویی بوده وتااویی بر وی استوارگردیده است، بعضی  دیگر معتقدات آن را  به بسیار زمانه های سابق راجع میسازد، وی کتابی تألیف کرده بنام (طاو- تی- تشینغ)  (Tao- te- ching) یعنی کتاب راه قوت، با وی کونفوشیوس ملاقات کرده از وی چیزهائی اخذ نموده بود و در بعضی چیزهای دیگر با وی مخالفت کرده بود.
-تااویی در مدت زیاده از دو هزار سال در افکار چینی ها، و در تغییرات تاریخی چین تأثیر داشت.
-در قرن چهارم و سوم قبل از میلاد ( شوانغ تسو) ظاهر شده چنین ادعا نمود که لوتس یکی از معلمین آسمانی بود، همچنان وی کتاب معلم خویش لوتس را شرح نموده بر آن چیزی از فلسفهء خود افزود.
-طاوی ها قبل از دیگران در منطقهء کوه های (شی شوان) تنظیمی درست کردند.
-در سال (142م) شانغ طاولینغ ادعا نمود که برای وی از جانب پروردگار تعالى وحی آمده که مسؤولیت اصلاح دین طاوی را به دوش بگیرد، بنابرآن وی ارتقا نموده بنام معلم آسمانی  در میان تنظیمی که به اولاده اش تعلق داشت، یاد گردید، بعدا اولاده اش به لقب معلمین آسمانی معروف گردیدند.
-در قرن دوم میلادی تااوییء شعـبیه، به برکت حرکت سـلیم کبیر (Tai- ping) انتشاریافت، ومعلمین آسمانی در نشر آن نقش مهمی داشتند.
-در سال (220م) خاندان (هان) از بین رفت و آن سبب شد که چینی ها به سه بخش تقسیم شوند و أثر بدی در  اختلافات دینی و اقلیمی در میان شان گذاشت.
-بعد از سقوط خاندان هان، در قرن های سوم و چهارم میلادی تااوییء جدید قدم به ظهور نهاد.
-در سال (406-477م)  (لوهیو شینغ) مصلح ظاهر شد، وی کسی هست که مفهوم و محتوای قانون کلیسائی تمام کتب مقدس تااویی به وی بازمیگردد.
-مؤسسین خاندان های تانغ (618-907م) و مینغ ( 1368-1644م) پیشگوئی های تااویی و جادو را، بخاطر کسب تأیید عامه به کار انداختند.
-خاندان فعلی شانغ، برای معلمین آسمانی ادعا میکنند که آنان از اولادهء شانغ طاولینغ معلم آسمانی اول که در ایام خاندان هان ظاهر شده بود، هستند.

افکار ومعتقدات :
اول : کتب:
1-کتاب لوتس مسمی به ( طاو- تی – تشینغ) که اگر حارس ( ین شی) از وی در خواست نمی کرد وی نمی نوشت بلکه همین حارس از معلم و شیخ در خواست کرد که افکار خویش را تدوین و تألیف نماید. این کتاب مجموعه ای از قطعه های ادبی بوده که مشتمل به طبیعت( طاو) میباشد، همچنان مشتمل بر قواعد عامه و مثال هائی است برای حاکمی که زمام امور طاو را به دست میگیرد، این کتاب در عباراتش بسیار غموض و پیچیدگی وجود دارد، زیرا غموض و پیچیدگی در آن امر مقصود است.
2-شوانغ تسو: وی در بارهء نظریهء فلسفی تااویی بحث نموده، و بحث مقایسوئی میان  آسمان و بشر و میان طبیعت و اجتماع کرده از طاوی ها خواستار دور انداختن حیله های ساختگی شده است، در این کتاب قصه هائی هم وجود دارد متعلق به بشر های کاملی که توان پرواز را دارند، آنان اشخاص جاویدی هستند که به عناصر طبیعی متأثر نمی شوند، به آنان گرمی و سردی نمی رسد، صاحبان ارواحی اند که در آزادی تصرفات خویش ممتاز اند.
3-کتاب (هوانغ- تی – نی – تشینغ) این کتاب از قرن سوم قبل از میلاد است، در این کتاب تجربه هائی در بارهء بعضی معادن، نباتات و مواد حیوانیه وجود دارد، که آن از توجه شان به حفظ صحت و تمدید زندگی نشأت کرده است.
4-کتاب ( باو- بو- تسو) که تألیفش سال ( 317م) تکمیل گردیده، این کتاب در بارهء علوم کیمیاء قدیم بحث مینماید، و در آن طرق تبدیل کردن معادن به طلا، و تمدید زندگی توسط بعضی اکیسرها، وجود دارد.
5-آنان ادب فلسفی و دینی مخفیی هم دارند که بخشی از آن به قرن چهارم  و قرن دوم قبل از میلاد بر میگردد،  ترکیز و تأکید آن بر قناعت دادن حکام است، و بخش دیگر آن از اواخر قرن دوم میلادی شروع میشود، و حرکات منظم دینی را رهبری مینماید، این کتاب بعد از اجراء سوگند به حفظ و مخفی نگه داشتن از شیخ به شاگردانش نقل داده میشود.
دوم: اندیشهء شان در بارهء پروردگار:
-پروردگار نزد آنان –نه صوت است و نه صورت ، جاویدان است، فناء نمی شود، وجود وی از وجود غیرش مقدم بوده وی اصل موجودات میباشد، و روحش در دیگر موجودات جاری میشود.
-(طاو) مطلق موجود است، و مراد از کائنات هم همان است، جدا و منفصل از کائنات نیست بلکه در آن داخل میباشدآنهم به صورت دخول جوهری، تمام موجودات از وی بیرون آمده اند.
-آنان به وحدة الوجود ایمان دارند، زیرا [نزد آنان]خالق و مخلوق شئ واحد بوده که اجزاء آن از هم جدا نمی باشد، و اگر جدا شود فانی میشود.
-نظریهء شان در بارهء پروردگار به نظریه و مذهب حلولیه خیلی نزدیک است، زیرا حلولیه نیز قائل اند که خالق در تمام موجودات حلول نموده است، و خالق تا آنکه در اشیاء حلول نکند تصرف و کاری کرده نمی تواند.
-به قانون بزرگ آسمانی ایمان دارند، و آنرا اصل حیات، فعالیت و حرکت برای تمام موجودات در زمین  و آسمان میدانند.
-شونغ تسی چنین می پندارد که انسان همراه با کائنات به صحنهء وجود آمده است، بنابرآن وی  الله را دوست دارد لکن مصدری را که از آن الله آمده است، زیاد تر دوست دارد، این اندیشهء وی دلالت به آن دارد که ایشان معتقد اند که قبل از الله U کدام مبدأ و مصدر دیگری هم وجود دارد.
سوم: محافل دینی و شعائر تااویی :
-محفل شیو (Chioo) این محفل از سابقه ترین محافل میباشد، زیرا آن عبارت از تجدید رابطهء اجتماعی با پروردگار میباشد، و این محفل در تایوان تا امروز موجود است.
-محافل دیگری هم وجود دارد بخاطر انتخاب وتعیین کردن کاهنان، و محافل دیگری هم در وقت سالگیرهء تولد آلههء شان.
-بعضی کاهنان محافل خاصی دارند به مناسبات دفن، عروسی، و ولادت.
-از جملهء روش های خاص شان روشی هم در معالجهء مریض دارند، به این طریق که وی را در یک اطاق معتدل داخل مینمایند و مریض در آنجا مدتی را در تأمل و تفکر گذرانیده مشغول به گناهان خود میباشد، بعضی دیگر شان  واسطه ها را در کار میندازند، و آنان خود را به خواب میزنند و خود را آرام میگیرند، و چنین میپندارند که آنان نظریات آلهه و یا مردگان و یا نزدیکان و خویشاوندان را نقل میدهند.
-دردادن بخور[چیزهائی که سبب خوشبوئی شود] در تمام عبادات تااویی جایگاه اساسی دارد، و علاوه برآن خنجر ها، آب جادو شده، موسیقی، سلاح و کتب مقدس را نیز استعمال میکنند.
چهارم : افکار تااویی :
-آنان صوفی اند، زیرا بالای طاوی واجب است که نفس خود را از تمام مشغولیت ها و شائبه ها پاک کند تا در داخل خود فراغی را بیابد که آن در حقیقت پرشدن نفس است، و آن توسط رسیدن به حقائق مجرد حاصل میشود، و رسیدن به حقائق مجرد از طریق تجرد و دوری از مادیات بدست میاید تا که انسان روح خالص گردد.
-بلند ترین مرتبهء تصوف همانا مرحلهء وحدت کامل بین فرد و قانون اعظم است، وآن توسط حاصل شدن خلط و درهم شدن میان صوفی و ذات عالی  که هر دویشان شخص واحد بگردند، حاصل میشود.
-وقتی انسان به معرفت درست ارتقا نمود آنگاه میتواند به حالت اثیری برسد که دیگر نه موت است و نه حیات .
-تااویی- بر عکس کونفوشیوسیه – روش و منهج سلبی دارد، زیرا فضیلت نزد آنان قدرت داشتن به کار نکردن و اکتفاء به تأمل وتفکر است،  وبه سوی زندگی در کوه های مقدس و به نزدیکی جزیره های دور دعوت میکند.
-آنان با شرائع، قوانین، علم، و دیگر چیزهائی که از آثار و علائم تمدن و ترقی است، دشمنی مینمایند [و میگویند] که اینها فطرت انسان را در حالیکه به فطرت سلیم تولد شده بود، فاسد کرده اند، و بهترین طریق نزد آنان در این مورد همانا بازگشت به سوی نظام طبیعی، که در بقاء پاکی و سلامت فطرت امتیاز دارد، میباشد.
-طاوی ها به درازی عمر توجه و اهتمام دارند، کلان سن بودن را دلیل مقدس بودن میدانند، بنا برین کوشش در راه دراز ساختن و جاویدانی عمر یکی از اهداف تصوف تااویی به شمار میرود، بعضی از آنان چنین ادعا نموده اند که ممکن است عمر به چندین صد سال دراز کرده شود، بهترین اشخاص جاوید- در نظر آنان- کسانی اند که در روز روشن به سوی آسمان بالا میروند، این جاویدانی که به نظر آنان از جملهء ممکنات است، توسط ریاضت های  خاص جسمی و روحی حاصل میشود.
-اهتمام و توجه شان به جستجو از اکسیر حیات عامل مهمی در تقدم و پیشرفت طب و کیمیاء توسط آنان بود، علاوه برآن سحر، شعبده، و دجل را نیز ترقی دادند که آن سبب شد تا کهانت هم خیلی غنی گردد و وسعت یابد.
-آنان به تعالیم اخلاقی و ضرور بودن مشارکت در محافل موسمی عام  علاقه داشته به آن تأکید مینمایند.
-نزد آنان قیامتی، و حسابی وجود ندارد، بلکه شخص نیکوکار به صحتمندی و درازی عمر پاداش داده میشود، و شخص بدکار توسط مرض و مردن زود جزاء  داده میشود.
ریشه های فکری و اعتقادی :
-اندیشه های تااویی خیلی به زمانه های قدیم باز میگردد، لکن  توسط مؤسس آن لوتس ظاهر گردیده است.
-در میان تااویی، کنفوشیوسیه، و بودائیه، به سبب زندگی آنها در وطن واحد و همجواری شان عوامل تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد، طور مثال اندیشهء تصوف که به اسالیب مختلف از آن تعبیر میشود ولی خودش تحت مضمون واحد قرار دارد در همه ادیان مذکور به چشم میرسد.
-تااویی  به کنفوشیوسیه  نزدیک تر است نسبت به نزدیکی آن به بودائیه.
-طاوی ها بناء کردن ادیره، رهبانیت، و مجرد بودن [یعنی عدم ازدواج] را از بودائی ها گرفته اند.
-دوان در کتاب خود ( خرفات التوراة و مایماثلها فی الدیانات الاخرى) صـ 172 میگوید: در تااویی تثلیث وجود دارد، طاو عقل ازلی اول است که از آن دیگری خارج شده، و از این، سومی خارج شده که آن مصدر تمام اشیاء میباشد.
انتشار و جاهای نفوذ :
-در سال 1958م  اعلان شد که سی هزار کاهن طاوی در جاهای مختلف چین فعلا هم فعالیت مینمایند، معلوم است که فرهنگ و ثقافت تقلیدی تااویی چین الحال هم در چین زنده است.
-در سال 1949م آخرین معلم آسمانی ( شانغ این بو) به تایوان فرار نمود، ودر سال 1960م این دین دو باره زنده شد و معابد بزرگ تااویی اعمار گردید مثل معبد (شهنان) در نزدیکی تایبیه که تمثال ( لو یونغ ین) نیز در آن وجود دارد، تمثالی که- به گمان آنان- روح طاو پروردگار در آن داخل شده است، در سال 1970م این معلم آسمانی وفات نموده پسرش ( شانغ یوان هسین) جانشین وی گردید.
-گروه هائی از تااویی در بعضی اطراف های مالیزیا، بینیانغ، سنگاپور، پانکوک، نیز یافت میشود.
-جاپان به اعتبار علم در بارهء تااویی از بزرگترین بلاد در ایام حاضر به شمار میرود.
-وتایوان مهمترین پناهگاه برای تااویی در قرن بیستم به شمار میرود البته به سبب هجرت تااویی به آنجا در قرنهای هفدهم و هجدهم.
مراجــع :
1-الملل و النحل و ذیل آن          تالیف شهرستانی و ذیل آن که ملحق  است به
                                      آن از تالیف محمد سید کلانی میباشد- ج2 -
                                      دار المعرفة- بیروت-ط2-1395هـ/ 1957م.
2-الدیانات و العقاید فی             احمد عبد الغفور عطار- ط1- مکة المکرمة
مختلف العصور                       -1401هـ/1981م.
مراجع به زبان بیگانه :
1-      Encyc lopaedia Britannica, 1968. Vol, 17, P. 1034- 1054.
2-      Doane: Bible Myths and their parallels in other Religion, P. 172

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد