احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

احزاب و مذاهب جهان

مذاهب و ادیان و احزاب

جماعت اسلامی

جماعت اسلامی

در شبه قارهء هند – پاکستان

تعریف:

-جماعت اسلامی شبه قارهء هند پاکستان یک گروه اسلامی معاصر است که تمام کوشش خودرا در راه نفاذ و تطبیق شریعت اسلامی در زندگی مردم و مقابلهء جدی با همه گروه های علمانی که میخواهند بر منطقه سلطه  حاصل کنند، تمرکز داده است.

تأسیس و اشخاص برازنده:

اول: داعی و مؤسس آن:

-ابوالاعلى مودودی: ( 1321-1399هـ) ( 1903-1979م) در شهر اورنک آباد دکن ولایت حیدرآباد تولد شد، تربیه و تعالیم ابتدائی خود را نزد والدش سید احمد حسن فراگرفت، نسبش به خاندان قطب الدین مودودی که مشهور به دیانت و روحانیت بود، میرسد.

جماعت اسلامی

در شبه قارهء هند – پاکستان

تعریف:

-جماعت اسلامی شبه قارهء هند پاکستان یک گروه اسلامی معاصر است که تمام کوشش خودرا در راه نفاذ و تطبیق شریعت اسلامی در زندگی مردم و مقابلهء جدی با همه گروه های علمانی که میخواهند بر منطقه سلطه  حاصل کنند، تمرکز داده است.

تأسیس و اشخاص برازنده:

اول: داعی و مؤسس آن:

-ابوالاعلى مودودی: ( 1321-1399هـ) ( 1903-1979م) در شهر اورنک آباد دکن ولایت حیدرآباد تولد شد، تربیه و تعالیم ابتدائی خود را نزد والدش سید احمد حسن فراگرفت، نسبش به خاندان قطب الدین مودودی که مشهور به دیانت و روحانیت بود، میرسد.

-مرحلهء دعوتش از زمان دخول در میدان  نویسندگی و امور فرهنگی در سال 1918م شروع شد. در سال 1920م یک جبهه فرهنگی از روزنامه ها و مجلات تشکیل داد که هدف از آن آزادی ملت مسلمان و تبلیغ اسلام بود. وی در چندین جریده به حیث نویسنده ، مدیر، و رئیس ایفاء وظیفه نمود.

-کتابش ( الجهاد فی الاسلام) که سال 1928م به نشر رسید، تأثیر بزرگی در تشویق نفـوس و بر انگیـختن آنها در مقـابل انگلیس و بت پرستان و در مقابل

 تمام دشمنان اسلام در همه جا داشت.

-سال 1933م مجلهء ( ترجمان القرآن) را از حیدرآباد دکن به نشر رسانید، شعار این مجله این بود که «ای مسلمانان: دعوت قرآن را با خود داشته بر پاخیزید و عالم را حلقه کنید» از طرف همین مجله افکار خودرا به مردم پاکستان رسانید که این کار راه را به تأسیس جماعت اسلامی وی بعد ها هموار ساخت.

-در سال 1937- 1938م نظر به دعوت محمد اقبال (1873-1938م) به لاهور رفت، و در باثانکوت دار الاسلام تأسیس نمود که در آنجا اشخاص را تربیه مینمود و کتاب تألیف میکرد، ولی علامه اقبال بعد از رسیدن مودودی چند ماهی زنده بود و بعد از آن جهان فانی را وداع گفت.

-از طریق مجلهء ترجمان القرآن مودودی علماء و رهبران مسلمانان را به سوی مجلسی که در لاهور 26اغسطس 1941م/1360هـ ترتیب داده بود، فراخواند، در این مجلس (75) شخص که ممثل بلاد مختلف هند بودند حضور داشتند و در همین مجلس جماعت اسلامی تأسیس گردیده و شخص مودودی به حیث امیر جماعت تعیین گردید.

-در آن ایام که زمام سلطه به دست بریطانیایىها بود، مودودی فتوای جرئت مندانه خودرا ، مبنی بر حرام بودن خدمت وکار در قوای اشغالگر، صادر نمود، که این خود جماعت را در ابتداء ظهورش مورد هجوم قوای استعماری قرار داد.

-در 28 اغسطس 1947م پاکستان با هر دو جزء خود  [پاکستان  فعلی وبنگلدیش] از هند بت پرست به حیث یک کشور مستقل جدا شد. در عقب آن قیادت نوی برای جماعت اسلامی در هند قدم به ظهور نهاد این کار صرف بخاطر تسهیل امور اداری جماعت بود و بس، و در آن اوقات  جماعت به پای خود ایستاده شده بود، برای مسلمانان مهاجر اردوگاه هائی تشکیل داده به آنها کمک های اضطراری میکرد.

-مودودی در زندگی خود، بخاطر جرأتی که در مقابل معارضین تطبیق شریعت اسلامی در پاکستان داشت، چندین بار محبوس گردیده بود که در بعضی از آنها حکم اعدامش نیز صادر گردید، ولی بعدا تخفیف شده حکم اعدام عملی نمی شد، اما این محبوسیت ها در عزم متین وی تغییری نیاورد، بلکه ایمانش به دعوت و مبادی اسلامی اش راسخترمی گردید.

-جماعت اسلامی مجاهدین کشمیر را در راه جهاد علیه هند کمک نموده برای شان مرکز های طبی  و کمپ ها تشکیل می داد.

-در نومبر 1971م پاکستان به دوبخش تقیسم گردید: پاکستان غربی که نام خودرا حفظ نمود، پاکستان شرقی که بنام بنگلدیش مسمى گردید، این انقسام استاذ مودودی را خیلی  ناراحت ساخت.

-در اوائل نومبر  1972م مودودی نظر به درخواست خودش و بخاطر مختل بودن صحتش از مقام خود که به حیث امیر جماعت بود استعفاء نموده به بحث، تحقیق و نوشتن رو آورد و به تکمیل کتاب خود ( تفهیم القرآن) پرداخت، بعد از استعفاء وی میان طفیل محمد به حیث امیر جماعت تعیین گردید.

-در 27فبرایر 1979م  جائزهء خدمت اسلام از طرف ملک فیصل به مودودی اعطـاء گردیـد، ولی وی این مبلغ را برای تأسیس (مـجمع المعارف الإسلامیه )

در لاهور صرف نمود.

-در 1/11/1399هـ /22/9/1979م بعد از یک عملیات جراحی که در نیورک به وی صورت گرفت مودودی  به جانب پروردگارش شتافت ، جنازه اش با سوکواری عالم اسلامی به لاهور نقل داده شد.

 مودودی دعوتی، رجالی و کتابخانه ای که آباد از تألیفاتش بود از خود به میراث گذاشت، البته کتب و تألیفاتش به چندین لسان ترجمه گردیده به کرات و مرات به چاپ رسیده است.

دوم : اشخاص بارز:

1-در پاکستان.:

-میان طفیل محمد: متولد ( 1914م) یکی از اعضاء مؤسسین، در زندگی مودودی به حیث معاون جماعت ایفاء وظیفه مینمود،بعدا در سال 1972م به جای مودودی به حیث امیر جماعت تعیین گردید، و در سال 1977م انتخابش بار دیگر تجدید گردیده و تا سال 1981م در این منصب خود باقی ماند، وی با مودودی محبوس نیز شده بود، و در بسیاری از مجالس در داخل پاکستان و خارج از آن شرکت ورزیده بود، چندین شهادتنامهء دانشگاهی در علم فزیک، ریاضیات و قانون بدست آورده بود.

-قاضـی حسـین احمد : وی نیز به حیث معاون جماعت ایفاء وظیفه مینمود، بعد

از میان طفیل محمد 1987م به حیث امیر جماعت انتخاب گردید.

-خورشید احمد : نائب امیر، و وزیر سابقه در مجلس وزراء 1978م، وعضو مجلس صوبائی  پاکستان.

-محمد اسلم سلیمی : منشی عمومی جماعت.

-خلیل احمد حامدی: مدیر دارالعروبة و مدیر معهد عالمی مودودی برای تدریسات اسلامی.

-خرم جاه مراد: مدیر مؤسسه اسلامی در انجلترا ( لیستر)، امیر جماعت اسلامی در پایتخت پاکستان شرقی قبل از تقسیم  و فعلا نائب منشی عمومی.

-امین احسن اصلاحی: از علماء بزرگ که همراه با مودودی محبوس گردید، ولی وی جماعت را بخاطری که در میدان سیاست و انتخابات داخل گردید، ترک نمود، اما کتبش فعلا هم ضمن منهج درسی جماعت، تدریس میشود.

-پروفیسور عبد الغفور احمد: وی امیر جماعت اسلامی گراچی، عضو پارلمان مرکزی و وزیر معادن و صنایع در دور وزارت 1978م بود.

-محمود اعظم الفاروقی: عضو پارلمان و وزیر اطلاعات و کلتور 1978م.

-سید اسعد جیلانی: امیر صوبهء پنجاب، و فعلا عضو پارلمان مرکزی که از جانب جماعت  انتخاب گردیده است، بیشـتر از (80)کتـاب، در نواحـی مختـلـف

 زنـدگی اسلامی از وی به نشر رسیده است.

-چودری رحمة الـهی: وی وزیر آب و برق، در دور وزارت 1978م بود.

2-در هند:

أبولیث الإصلاحی الندوی: اولین امیر جماعت در هند، بعدا امارة را ترک نمود، ولی بار دیگر انتخاب گردید و تاحال به وظیفهء خویش ادامه میدهد.

-شیخ محمد یوسف: وی بعد از دورهء اول أبو لیث، به حیث امیر جماعت ایفاء وظیفه نمود.

-سید حامد حسین: وی از جملهء خطیبان و داعیان مشهور بود و بعد از حج سال 1405هـ در جده وفات نمود.

-افضل حسین : وی فعلا منشی عمومی جماعت است، و کار شناس در امور تربیه میباشد، تقریبا سی کتاب در این مورد نوشته است.

-سید احمد عروج القادری:  فعلا نائب امیر جماعت،و رئیس تحریر مجلهء «زندگی» که زبان فعلی جماعت اسلامی درهند میباشد، است.

3- در بنگلدیش :

-ابو کلام محمد یوسف : اولین امیر جماعت در بنگلدیش بعد از جدائی از پاکستان سال 1972م.

-عباس علی خان: امیر فعلی جماعت.

-غلام اعظم : حکومت بخاطر بیم دادن وی و تنگ ساختن ساحه بر حرکت داعیانهء وی  تذکرهء هویتش را مصادره نموده اسـت، بنابرآن وی بدون تـذکره

 زندگی مینماید، وی امیر جماعت در پاکستان شرقی قبل از جدائی بود.

4- در جاهای دیگر:

-امراء و شخصیات بارز دیگری هم است در: سریلانکا ، کشمیر، و سیلان.

افکار و معتقدات:

-عقیدهء جماعت همان عقیده مسلمانان اهل سنت و جماعت است و فکر شان به  طور اجمال از این عقیده بیرون نیست که آن عبارت است از دعوت به سوی یکتا پرستی، تمسک به کتاب خداوندU  و سنت پیامبر خدا r و کوشش جدی در راه تطبیق شریعت اسلامی در زندگی بشر.

-عقیدهء دائمی مودودی این بود که : اسلام یک نظام فلسفی صرف نیست بلکه یک نظام کامل برای زندگی است و تا وقتیکه نمونه و مثال آن را عملا در پیش روی خود نبینیم، از راه کلام و سخن هیچ خدمتی به اسلام کرده نمی توانیم.

-برنامه های اصلاحی مودودی از چهار نقطه تشکیل میشود:

1-تزکیه و پاک کردن افکار.

2-اصلاح خود فرد.

3-اصلاح اجتماع.

4-اصلاح نظام حکومت.

-مودودی جهاد و کوشش خودرا درمقابل چهار چیز تمرکز داده بود:

1-درمقابل مفکورهء اتحاد قومی که در داخل هند وجود داشت . البته این دعوتی بود که حزب کانگرس هند آنرا ایجاد نموده بود، حزبی که بسوی اتحـاد قومی میان

 مسلمانـان و هنـدوها دعـوت میکرد  مودودی در این باره دو کتاب نوشته که یکی بنام (المسلمون والصراع الحالی) دوم بنام (مسألة القومیة) است.

2-ضد سیطره وتسلط تمدن غربی.

3-ضد فرمان روایانی که دارای افکار ضد اسلامی بودند.

4-ضد تنگ نظری های دینی.

-مودودی بخاطر مستحکم شدن حرکت به سه نقطه تأکید می کرد:

1-شخص باید به این قناعت نکند که همراهانش در عقیدهء خویش قوی هستند بلکه در رفتار  فردی خویش نیز باید رضایت بخش باشند.

2-باید نظام دعوت چنان محکم و قوی باشد که هیچ نوع تساهل و سستی را نپذیرد.

3-باید دعوت مشتمل بر دو نوع از داعیان باشد:

الف: داعیانی که دارای ثقافت اسلامی قدیمه باشند.

ب: داعیانیکه دارای ثقافت و علوم عصری جدید باشند.

-در سخنرانیى که مودودی در دانشکدهء حقوق لاهور بتاریخ 19/2/1948م ایراد فرموده بود چهار درخواست اساسی را که حیثیت اهداف دولت آیندهء پاکستان را داشت، اعلان نمود، که آنها قرار ذیل میباشند:

1-حاکمیت در پاکستان خاص خداوندU  بوده حکومت پاکستان جز نافذ ساختن اوامر خداوند  Uحق دیگری ندارد.

2-یگانه قانون اساسی دولت، شریعت اسلامی میباشد.

3-الغای تمـام قوانینیکه مخالـف شریعـت اسلامی باشـد و در آینده نیز قانونی

وضع نشود که مخالف شریعت باشد.

4-حکومت پاکستان سلطهء خود را در داخل حدودی نافذ کرده میتواند که آنرا شریعت تعیین کرده است.

-نقاط چهارگانهء مذکور هنگامهء وسیعی را در پی داشت طوری که هزاران رساله و مکتوب از مناطق مختلف در تأیید آنها و مطالبه به آنها وارد گردید، حکومت فورا برضد آنها قیام نموده مودودی و همراهانش را به سبب آن زندانی نمود، ولی دیری نگذشت که حکومت در مقابل آن نرمش نشان داد و فیصلهء گروه تأسیسه که بنام فیصله های اهداف معروف است، و تا حال به حیث اساس نظریهء اسلامی در دولت پاکستان  شمرده میشود، درمارچ 1949م صادر گردید.

-مودودی طریقهء دعوت خودرا در اسالیب ذیل منحصر ساخته بود:

* اسلوب زراعت.

* اسلوب طبابت.

* اسلوب تصنیف ( طلبه –کارگران – زارعین – مدافعین - طبیبان…)

* اسلوب در نظر داشت امر مهم درجه اول و بعد درجه دوم.

* اسلوب عمل قبل از سخن.

-جماعت بخاطرایجاد  یک حرکت منظم طلاب اسلامی کار نمود که بعدا آن حرکت بنام ( اسلامی جمعیت الطلبه ) مسمى گردید. این حرکت یک گروه مستقل در کار و ادارهء خود بوده اشتراکی ها، کمونست ها، و علمانی ها را مغلوب خود ساخته اند و اکثر کرسی هارا در مجالس مختلف طلاب اشغال مینمایند.

-جماعت اسلامی به طرفداری مهاجرین و مجاهدین افغانی برخاست و برای شان اردوگاه ها و شفاخانه ها تشکیل داد واز آنان پشتیوانی کرد، و تا حال وظیفهء مهم جماعت در پاکستان همین است.

-جماعت به مدت نو سال ( 1947- 1956م) در مقابل اشتراکی ها، هندوها و بیدین ها داخل معرکه و مجادله گردید، تا آنکه قانون 1956م وضع شد که تأیید و جانبداری از نظر اسلامی به شمار میرود، ولی این مقابله  با اشکال مختلف  تا امروز ادامه دارد.

-در مرامنامهء جماعت اسلامی در پاکستان چنین آمده است:

* جماعت باید کتاب خداوند U و سنت رسولش r را به حیث دو مصدر احتجاج و استدلال در تمام امور زندگی باخود داشته باشد.

* به خلاف گروه های  سری در جهان، مقابله و کوشش جماعت بخاطر رسیدن به هدفش  باید از راه های مخفی نباشد، بلکه هر کاری که انجام میدهد آشکارا و در روشنی روز باشد.

* جماعت ، بخاطر عملی کردن اصلاحاتی که در جستجوی آنست و انقلابی که در طلبش قرار دارد  از طرق دستوری و قانونی پیش میرود، همچنان به خاطر تغییر و نوآورییکه آنرا هدف قرار داده است در تلاش کسب نمودن رای عام مردم است.

 

ریشه های فکری و اعتقادی:

-أبو الأعلى مودودی در قدم اول دعوت خود را از کتاب خداوند U و سنت رسولش e اخذ نموده است.

-دعوت وی متأثر از دعوت شیخ محمد بن عبد الوهاب است، زیرا مودودی نیز بر پاک کردن عقیده ازشوائب شرک، ضروری بودن بازگشت به سوی دو سرچشمهء زلال ( قرآن و حدیث)، رجوع  به سوی دلیل در هر امری و از بین بردن بدعات وارده در دین، شدیدا و دائما اصرار میورزید.

-مودودی از فیلسوف اسلام محمد اقبال لاهوری، که فکر جدائی پاکستان مسلمان از هندوستان بت پرست، را به میان آورد، نیز متأثر بود و اقبال را خیلی دوست داشت، ایشان فقط سه بار باهم ملاقات گرده اند و درهر سه بار فکرهای شان خیلی زیاد باهم مطابقت داشت.

-بین دعوت اخوان المسلمین و دعوت جماعت اسلامی تأثیر و تأثر [تأثیر دهی و تأثیر پذیری] وجود داشت و کتب هریکی از این دو جماعت در منهج دیگر تدریس میشد. حسن البنا کتاب «الجهاد فی الاسلام» را که مودودی تألیف نموده بود مطابق به افکار جهادی خود  یافته تعجب و خوشی خود را از آن اظهار نمود.

انتشار و جاهای نفوذ:

-مرکز جماعت در پاکستان میباشد.

-مرکز جماعت اسلامی در پاکستان همانا المنصوره شهر لاهور است.

-افراد جماعت رهبری های متعددی در بنگلدیش، هند، سریلانکا، کشمیر، و غیره دارند، که این تعدد تنها بخاطر کارهای اداری است و در غیر آن همهء آنها دارای فکر و جهت واحدی هستند ویک منطقه بامنطقهء دیگر هیچ نوع اختلافی ندارند.

-جماعت اسلامی در پاکستـان نـفوذ  قوی و تأیید گستردهء مردم را باخود دارد

که حتى در مجالس مختلف حکومتی جای خود را اشغال نموده است.

مراجــع:

1- أبو الأعلى المودودی:               اسعد جیلانی- ترجمه دکتور سمیر عبد الحمید

    فکره و دعوته                      ابراهیم- شرکت فیصل در لاهور-طبع اول به

                                        عربی -1398هـ /1978م.                                        

2-الإمام أبوالأعلی المودودی:         خلیل احمد الحامدی- المکتبة العـلمیة- لاهور

   حیاته، دعوته، جهاده               – پاکستان –1980م.

3- الموسوعة الحرکیة (دو جلد)       فتحـی یکن-دار البـشیر- عمان- الاردن-

                                        1403هـ /1982م.

4-دستور الجماعة الإسلامیة           خلیل احمد الحامدی آنرا به عربی نقـل  داده

    بباکستان.                          است- دار العروبة- الـمنصـورة-لاهور-

                                        پاکستان -1982م.

5-کتب و تألیفات أبو الأعلى مودودی که زیاد و مشهور است.

 

موسوعه آسان در بیان فرقه ها و گروهها، نویسنده : دکتر حماد الجهنی، مترجم: محمد طاهر عطائی

نظرات 2 + ارسال نظر
sh سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 06:19 ب.ظ http://takeadetour.blogsky.com

خیلی خوش منظرید
ممنون از شما

دایان چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:51 ب.ظ http://jargalan.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق و قبولی طاعات و عبادات ماه مبارک
وبلاگ خیلی جالبی دارید .و با موضوعات جالب امیدوارم که خداوند این عمل را از شما قبول فرماید .
آرزومند آرزوهایتان دایان --------و بلاگ خبری دهستان جرگلان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد